Co policisté radí a doporučují? Argumenty typu: „Vždyť na letních to jede přece taky“, nebo „To se dá objet“ už nejsou pravdivé. Zatímco loni ještě platila vyhláška Ministerstva dopravy č. 30 z roku 2001 v platném znění, přikazující použití zimních pneumatik pouze v místech, která jsou označená dopravní značkou „Zimní výbava“ (C15a). Zákon č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, novelizovaný zákonem č. 133/2011 Sb., již užití zimních pneumatik přímo nařizuje. Tato informace je obsažena v § 40a předmětného zákona.
Je zde sice prostor pro argument typu: „V Praze přece nesněží“, ale zákon hovoří jak o sněhu, tak o ledu a námraze. A ruku na srdce vážení řidiči, asi nikdo z nás není tak erudovaný meteorolog, aby si mohl dovolit říci, jaké bude počasí, než dorazíme do cíle své cesty. A o to hlavně jde, dojet BEZPEČNĚ! Zákonodárce nezpřísňuje podmínky jízdy v zimě jen proto, aby měla policie, co pokutovat, ale hlavně z toho důvodu, že v zimním období je dopravní nehodovost velmi vysoká a jednou z nejčastějších příčin je právě jízda na letních pneu. Pokud se najde řidič, který si přece jen bude myslet, že na celý zákon vyzraje a přezouvat nebude, nechť si uvědomí, že v případě, že se v období od 1. listopadu do 31. března na silnici, kterou hodlá použít k jízdě, objeví sníh, led či námraza, nesmí s vozidlem vůbec vyjet. V zimním období to tak znamená skoro každé ráno a večer (jinovatka = námraza) a každé místo s uježděným sněhem (led). Dnů s možností užít vozidlo s letními pneu bude tedy opravdu málo. Další argument „Vždyť ráno svítilo sluníčko“ bude v případě náhlé změny počasí také bezpředmětný.Zkrátka zákon hovoří jasně a řidiči by si měli uvědomit, že pokud nepřezují, tak mnohdy nevyjedou. Dále je třeba si pamatovat, že osobní vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech kolech (už ne pouze na hnané nápravě) a že minimální hloubka dezénu (vzorku) je 4mm. Co tedy udělá správný a zodpovědný motorista? – přezuje! Důvod je prostý. Bezpečí a zase bezpečí. Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0 st. C a rychlosti 60 Km/h, je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik. Uvědomme si, že právě tyto 3 metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. No a kdy je ta správná doba pro přezutí vašeho plechového miláčka? Nově nám zákon ukládá přezout nejpozději do 1. listopadu a dále je léty prověřeným pravidlem, že pokud teplota klesne pod 7 st. C, je čas pro přezutí. Nemusíme tedy čekat až na zákonem určený termín. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod 7 st. C tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti. Jak poznáte, že daná pneumatika je opravdu zimní? Pneumatiky určené pro zimní provoz mají většinou jednotné označení a to na svém boku. Jedná se o písmena M+S – bláto+sníh (mud+snow) nebo winter – zima.
Pro zimní pneumatiky platí pravidlo 4×4.
- 4 stejné zimní pneumatiky na voze
Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zák. č.361/2000 Sb. jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech 4 kolech.
- 4 zimní sezóny – doba pro použití pneumatik
Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.
- 4mm – minimální hloubka dezénu
Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat!
- 4 měsíce v roce – uplatnění pro zimní pneumatiky
Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7°C. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10° až 12°C mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže! I přes to, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.
Jestliže nezodpovědný řidič i přes tyto veškeré informace není ochoten připustit povinnost přezutí na zimní pneu, nechť jsou mu posledním varováním slova mluvčího Policejního prezidia PČR: „V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou sice plánovány žádné masivní celoplošné akce, neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Podstatným impulsem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky, které zvyšují riziko ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření nehody také k této skutečnosti. Informace o pneumatikách vozidla, které mělo účast na dopravní nehodě, bude součástí protokolu o nehodě, který je automaticky předáván České kanceláři pojistitelů. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu. Při kontrolách bude policisty zajímat nejen druh pneumatiky, ale samozřejmě také její stav.“