V listopadu a prosinci 2012 absolvovala zlínská Krajská nemocnice Tomáše Bati druhou výzkumnou vlnu projektu Kvalita očima pacientů. Výzkum trvající 31 dní potvrdil výrazné zlepšení spokojenosti pacientů s poskytovanými službami ve srovnání s výsledky v roce 2011. Nemocnice zlepšila své hodnocení o dva ratingové stupně z hodnocení B- na B+. Souhrnná spokojenost za celou nemocnici dosáhla 78,3 %.
„Do průzkumu dotazníkovou formou bylo zařazeno 2248 pacientů a vrátilo se nám 1404 platných dotazníků. Pacienti hodnotili osm hlavních indikátorů kvality péče: Přijetí pacienta do nemocnice, Respekt, ohled, úcta k pacientovi, Koordinace a integrace péče o pacienta, Informace, edukace a komunikace s pacientem, Tělesné pohodlí pacienta, Citová opora a zmírnění strachu a úzkosti pacienta, Zapojení rodiny a blízkých do péče o pacienta a Propuštění a pokračování péče o pacienta. Výzkum jsme dělali podle metodiky odpovídající mezinárodním standardům,“ řekl řešitel projektu Tomáš Raiter, který na něm spolupracoval s výzkumnou společností STEM/MARK.
Dotazník vyplňovali pacienti sami den před propuštěním z nemocnice, v níž museli strávit minimálně část dvou dnů, respektive jednu noc. Odpovídali na více než 50 otázek. Dotazníky odevzdali v zalepených obálkách do zapečetěných schránek tak, aby bylo možné maximálně zajistit anonymitu odpovědí.
Průzkum ukázal, že nejvyšší spokojenost je s dimenzemi Zapojení rodiny a propuštění a pokračování péče. Méně spokojeni jsou pacienti s dimenzemi Citová opora a Informace.
Celkově byli pacienti nejvíc spokojeni v očním, neurochirurgickém a ORL oddělení, nejméně v neurologickém a traumatologickém oddělení. Ve srovnání s rokem 2011 se souhrnná spokojenost zvýšila nejvíc v očním oddělení a v geriatrii. Vysoká je celková průměrná spokojenost s personálem, kdy u sester činí 77 % a u lékařů 75 %.
„Výsledky výzkumu, jehož prostřednictvím naši pacienti říkají, že se péče o ně proti minulému roku celkově zlepšila, nás samozřejmě těší. Zároveň však víme, že máme v mnoha směrech ještě rezervy. To byl také důvod, proč jsme si předloni průzkum zadali: Chceme znát, jak kvalitu zdravotní péče a služeb vidí naši hospitalizovaní pacienti a na základě jejich připomínek ji zlepšovat,“ sdělil ředitel Krajské nemocnice Bohuslav Škubal.
Potěšující podle něho jsou například některé dílčí indikátory, kdy se významně zlepšila informovanost o zdravotním stavu a dalším průběhu léčby, dosažitelnost zdravotního personálu, čistota toalet a sprch nebo doporučení nemocnice rodině a přátelům. Naopak i přes dílčí zlepšení je potřeba dále zlepšovat představování lékařů pacientům nebo zapojení pacientů do vlastní léčby.
„Z hlediska další perspektivy je důležité, že nemocnice dokázala statisticky významně zlepšit spokojenost nejnáročnější skupiny pacientů ve věku do 30 let, kteří tvořili 14 procent vzorku pacientů,“ dodal ředitel.