Průzkum prováděl ROPID ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy ve dnech 10. -12. května. Podílelo se na něm na 1700 sčítačů z řad studentů středních dopravních škol a zaměstnanců Dopravního podniku ROPIDu.
Provoz je rovnoměrnější
I když výsledky ukázaly stabilní počet cestujících a neměnnost dopravních špiček, podařilo se díky předchozím průzkumům zrovnoměrnit dopravu na některých linkách a spojích. „Došlo také ke snížení počtu spojů překračujících standard obsaditelnosti,“ uvedl mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Milión cestujících pod drobnohledem
Během průzkumu, který sledoval obsazenost všech tramvajových spojů a obraty na všech zastávkách v období mezi 6:00 a 23:00, bylo sečteno celkem 1 078 920 cestujících. Oproti minulému průzkumu v roce 2008 nedošlo k výraznější změně celkového počtu cestujících ani v průběhu přepravních špiček. Poklesl počet spojů, kde byl překročen standard obsaditelnosti z 4,4% na 3% nevyhovujících spojů.
Co odlehčilo dopravě
K odlehčení přetížených spojů přispělo zejména sloučení linek 22 a 23 a přetrasování linky 16 na Smíchov a do Košíř, kde pomohla velmi vytížené lince 10. Standard obsaditelnosti je nastaven na 69 osob u sólo vozu a 138 osob u dvojice vozů nebo u článkových tramvají, což odpovídá asi čtyřem stojícím osobám na metr čtvereční.
Páteřní linky se osvědčily
Průzkum potvrdil také úspěšnost páteřních linek – například od zavedení páteřní linky 22 (sloučením s linkou 23) v září 2008 významně vzrostl počet cestujících v okrajových úsecích této linky díky zkrácení intervalů. V úseku Radošovická – Nádraží Hostivař narostl celkový počet cestujících na tramvajové trati (včetně ostatních linek) o 16%, v úseku Malovanka – Bílá Hora dokonce o 40%. Podobný efekt nastal na tramvajové trati v Poděbradské ulici, kde došlo k zavedení druhé linky, a tím ke zkrácení intervalů na polovinu. Tato změna přilákala do úseku Nádraží Libeň – Starý Hloubětín spolu s novou bytovou výstavbou o 26% více cestujících.
Tramvajím pomohl autobus
„Naopak mírný pokles (cca 4000 cestujících v každém směru) jsme zaznamenali na nejvytíženější pražské trati mezi I.P.Pavlova a Karlovým náměstím; pokles zřejmě souvisí se zavedením expresní autobusové linky 125 mezi Jižním Městem a Smíchovem po Jižní spojce, což odlehčilo právě přestupnímu uzlu I.P.Pavlova,“ uvedl Filip Drápal. Tento pokles cestujících je však žádoucí, neboť došlo k odlehčení přetížené trati v Ječné ulici, jejíž další posílení není možné z důvodů omezené propustnosti křížení s magistrálou.
Průzkum poslouží ke zlepšení dopravy
Výsledky průzkumu budou sloužit jako vodítko pro další dimenzování tramvajové sítě a pro možné lokální úpravy linkového vedení a jízdních řádů a k dalšímu vyrovnávání obsazenosti spojů s nedostatečnou a přebytečnou kapacitou.
Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy