Vedle mezinárodně ostře sledovaných prestižních soutěží o nejlepší hraný film pro děti, hraný film pro mládež, animovaný film a evropský první film budou letos hlavními taháky irská kinematografie a tradičně jubilanti – výtvarník Jiří Trnka, zlínský skladatel Zdeněk Liška a režisér Zdeněk Sirový. Z žijících tvůrců bude vzdán hold Markétě Zinnerové, prozaičce a scénáristce, která necelý měsíc po festivalu oslaví 70. narozeniny.
V doprovodném programu festivalu nebudou ani letos chybět výstavy, workshopy, besedy, koncerty či interaktivní akce pro děti. Novinkou jsou neformální klubová setkání s filmovými tvůrci, určená zejména studentům a mladým lidem. Zajímavým počinem jsou rovněž plánovaná čtení dosud nerealizovaných filmových scénářů herci či dokonce samotnými autory.
Minisalon filmových klapek má za sebou první výstavu v pražském Divadle Hybernia. Od poloviny května budou umělecky ztvárněné klapky k vidění v pasáži obchodního a zábavního centra Zlaté jablko ve Zlíně. Poté budou v pátek 1. června vydraženy v Academia centru Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Tradiční Kinematovlak vyrazí na svou cestu 15. května. Z Domažlic zamíří do Jihočeského kraje, poté projede Jihomoravský kraj a 30. května slavně dorazí do festivalového Zlína.
Vstupenky podraží
Základní vstupné pro všechny starší šesti let zaznamenalo skok z loňských 20 korun na letošních 40 korun. Dopolední projekce naopak opět zůstanou bezplatné a i děti do šesti let mají nadále zdarma veškeré vstupenky. O dvacetikorunu více si připlatí návštěvníci festivalu za Filmpas, který držitele opravňuje k volnému odběru 14 vstupenek. Po zdražení bude Filmpas stát 120 korun. Filmpasy i vstupenky se začnou prodávat v pondělí 21. května. Téhož dne bude také spuštěna on-line rezervace na www.zlinfest.cz.
„Kdyby majitel Filmpasu navštívil všech 14 představení, na něž má nárok, vyšel by ho jeden lístek na osm korun a padesát haléřů,“ podotkla vedoucí programového oddělení Markéta Pášmová. Dodala, že oproti běžnému lístku ve zlínském multiplexu jsou festivalové projekce i přes zdražení bezmála dvacetkrát levnější.
„I přes těžké časy, výrazně menší rozpočet a úžící se možnosti soukromého sektoru se nám podařilo vytvořit model festivalu, který je programově bohatý a přitom naprosto všem dostupný,“ uvedl umělecký ředitel přehlídky Petr Koliha.