Školení se účastnili nejen pracovníci zdravotnické záchranné služby, kteří připravili prezentace a metodický obsah, ale také hasiči ze stanic Zlínského kraje, kde povedou jednotlivé tratě rally. „Na stanici hasičů také zavítala část vedení samotné soutěže, včetně několika členů vedení rychlostních zkoušek,“ uved mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.
Odborné přípravy se zúčastnilo na šedesát profesionálních záchranářů, kteří získali cenné informace nejen od pořadatelů a odborníků na bezpečnost motoristických soutěží, ale také přímo od jezdců rally Antonína Tlusťáka a Vladimíra Barvíka. Oba piloti pro potřeby školení poskytli své dva závodní vozy.
Záchranáři se tak mohli podrobně seznámit s organizací rally, s bezpečnostními prvky na trati i ve vozech. „Seznámili se s osobní ochranou jezdců, se systémem ochrany hlavy a krku HANS, ale také s detaily ochrany v závodních speciálech. Prozkoumali systémy poutání, ochranné rámy, bezpečnostní sedadla a systémy hašení,“ popsal mluvčí hasičů.
Po dvouhodinové teoretické části přistoupili záchranáři k praktické výuce. Při ní bylo nutné zkoordinovat správný a rychlý postup při vyproštění posádky, správné uvolnění ochranných prvků těla i hlavy, vytažené posádky z úzkého prostoru mezi rámy aut a další nezbytné činnosti. Vyvrcholením dne pak bylo praktické vyprošťování ze dvou havarovaných osobních aut, z nichž jedno bylo převrácené na boku. Záchranáři si společně nacvičili správné postupy při vyprošťování, které jsou důležité pro efektivní postup a záchranu.
Jedním ze členů vedení rychlostních zkoušek Barum rally Zlín 2008, která se uskuteční ve dnech 22. – 24. srpna, je také Tomáš Bártek. Ten záchranářům vysvětlil, že letošní ročník je z pohledu bezpečnosti jezdců i diváků mimořádný. Vedení soutěže si uvědomuje nutnost kvalitního zabezpečení pořadatelské služby, a proto většinu traťových komisařů tvoří členové sdružení dobrovolných hasičů z celého kraje. I v samotném vedení závodu jsou zástupci sboru dobrovolných hasičů obcí, ale také například pracovníci Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje.
Zvýšená bezpečnostní opatření jsou při Barum rally nad standardem pravidel vyžadovaných dle platných předpisů FIA. Na každé rychlostní zkoušce bude jedna až tři posádky zdravotníků, na rizikových místech bude připraven tým záchranářů z Rescue Autoklubu ČR. Letošní novinkou je také kvalitní lokalizace posádek na trati přes systém GPS, kdy vozidlo může být on-line sledováno v různých režimech, včetně přijímání informací o stavu vozu a posádky. „Právě kvalitní a rychlé informace mohou přispět ke včasnému vyslání záchranářů a odborníků, kteří tak mohou poskytnout svou pomoc,“ dodal Mitáček.
Při loňské rally jedna z posádek havarovala v lesním úseku mezi Pindulou a Bohuslavicemi u Zlína. Závodní vůz vyletěl ve vysoké rychlosti ze silnice a bokem narazil do vzrostlého stromu. Po nárazu došlo k těžké deformaci karoserie a ochranného rámu na straně u spolujezdce. Devětačtyřicetiletý navigátor při havárii utrpěl vážná zranění, která si vyžádala náročnou operaci. Přesto však nakonec svým těžkým zraněním podlehl a přes veškerou snahu lékařů se ho nepodařilo zachránit.