Jedná se zejména o ty úseky, které využívá ve srovnání s ostatními menší množství osob, úseky namísto nichž lze využít jinou komunikační trasu nebo které parametrově neodpovídají požadavkům strojové údržby. Město Zlín již nyní děkuje všem, kteří i letošní zimu budou chodníky v okolí svých domů uklízet. Informovala o tom mluvčí magistrátu Marie Masaříková.
Chodníky na území Zlína byly rozděleny do skupin podle naléhavosti údržby. Na chodnících v prvním pořadí důležitosti musí technické služby provést zmírnění závad ve schůdnosti do 12 hodin od ukončení spadu sněhu, ve druhé skupině do 36 hodin a ve třetí a čtvrté do 72 hodin. U chodníků prvního až třetího pořadí důležitosti je plánována strojová údržba a u čtvrtého pořadí důležitosti ruční údržba. Zmíněných 159 km chodníků bude bez údržby.
Přesné informace o všech chodnících v krajském městě i jejich rozdělení do skupin zimní údržby, případně o tom, že se chodník nebude udržovat, najdou obyvatelé na Městském informačním středisku na radnici, Odboru dopravy silničního hospodářství, na Odboru správy majetku Magistrátu města Zlína, v kancelářích místních částí a také na internetových stránkách města.
Obdobně jako Zlín postupují také další města na území celé republiky. Uvedený postup při vymezování neudržovaných chodníků je plně v souladu s tzv. „chodníkovou novelou“, která nabyla účinnosti v tomto roce. Podle ní totiž město jako vlastník chodníku pouze odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti chodníku. Zda bude chodníky skutečně udržovat a v jakém rozsahu je ponecháno jeho úvaze. Navíc může město svým nařízením vymezit úseky chodníků, na nichž se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje schůdnost odstraňováním sněhu a náledí, a stanovit rozsah, způsob a lhůty odstraňování závad ve schůdnosti chodníků. Zákon o pozemích komunikacích sice předpokládá, že v zimě neudržované chodníky mají být označeny značkou dle prováděcích právních předpisů, v těchto předpisech však dosud takováto značka není obsažena. Proto povinnost vlastníka označovat neudržované úseky chodníků fakticky nenastává a platí, že chodec musí v praxi přizpůsobit svou chůzi aktuálním povětrnostním podmínkám a z nich vyplývajícímu skutečnému stavu schůdnosti chodníku.
K zimní údržbě ve Zlíně se vyjadřovaly také komise místních částí. Pro letošní rok město Zlín nově zpracovalo také „Plán zimní údržby města Zlína pro kalamitní stavy“, který stanoví postup v době, kdy povětrnostní situace, dlouhodobé intenzivní sněžení, náledí, námraza atd. způsobí nesjízdnost nebo neschůdnost místních komunikaci tak, že je kapacitně a technicky nepůjde zvládnout běžnými službami a prostředky. V těchto situacích budou pracovníci technických služeb provádět údržbu jen vybraných nejdůležitějších lokalit vedených v I.a II.pořadí důležitosti a to opakovaně. To znamená, že po zajištění sjízdnosti a schůdnosti komunikací a chodníků v I.pořadí důležitosti se bude přecházet k zajištění II.pořadí důležitosti. Tato činnost bude probíhat nepřetržitě do odvolání krizovým štábem.