„Například domečku, jehož cena by mohla být kolem milionu korun, výrazně uškodí pohled na střechu v dezolátním stavu. Zájemce přijde společně s makléřem a hned vidí páku, jak jít s cenou o 200 tisíc i čtvrt milionu korun dolů. Pak se zaměří na špatnou vodu, špatné topení a skončí na ceně minus 400 tisíc od původní vize,“ uvedl Miroslav Jonáš z realitní kanceláře M&M Reality některé faktory, které ovlivňují konečnou sumu obchodu. „V takových případech se vyplatí zrenovovat alespoň věci, které jsou zvenčí a na první pohled vidět. Střechu svépomocí nebo s minimálními výdaji prostě přeložit. Zato nové stropní desky či řecký sloup uprostřed panelákového obýváku vskutku nikdo neocení.“
Není třeba vysokých investic, aby nemovitost na trhu zaujala. Záleží na detailech, které majitele ani nic nestojí. A nízká tržní cena už kupce přitáhne sama. Namísto rozsáhlé rekonstrukce je mnohdy lepší obyčejná péče o vzhled domu. Věci viditelné na první pohled dokážou stejně rychle přesvědčit jako odradit. Pokud prodej trvá několik měsíců, je dobré starat se například o zahradu či o okapy. Zvlášť urgentní to bývá při prodeji rekreačních nemovitostí.
„Jednou za čas vzít sekačku a terén upravit přece stojí možná stokorunu danou ochotnému sousedovi. Lidé se však chtějí nemovitosti zbavit, přestanou se o ni starat a vše zarůstá, do domu se vkrádá zatuchlost. U starších prostor, když se nepoužívají a například přes zimu je méně prohlídek, je to bez větrání hodně znát, když makléř s návštěvou otevře dveře. Na jedné schůzce jsme také v domě našli bezdomovce, takže z koupě sešlo. Na první pohled jde o logické věci, ale prodávajícím stále nedocházejí,“ popsal Miroslav Jonáš.
Rekonstrukce se majiteli vyplatí pouze v případě, že je levná a nemovitost s ní neztratí konkurenční výhodu na trhu. Nákladné předělávky paradoxně zájemce o koupi odpudí – vysokou cenou zakalkulovanou do ceny prodejní, ale i sníženou možností zařídit si obytné prostory podle svého. „Opravdu nejhorším řešením je udělat kompletně nové bytové jádro a dát například svítivě oranžovozelené obklady,“ potvrdil Miroslav Jonáš z M&M Reality. Každý má rád něco jiného – od velikosti koupelny přes obývací stěnu až po výšku kuchyňské linky.
Pět rad a pět zákazů při vylepšování nemovitosti před jejím prodejem
Pětkrát ano
– rekonstruovat pouze v případě, že tržní cena nemovitosti zůstane nízká
– zkrášlit nebo opravit nedostatky patrné na první pohled
– rekreační nemovitosti zbavit mechu, zanesených okapů a pravidelně kontrolovat stav nemovitosti
– z pozemků uklidit haldy
– udržovat nemovitost v obytném stavu kvůli návštěvám potenciálních kupců (sečení trávy na zahradě, větrání atd.)
Pětkrát ne
– nákladná rekonstrukce cenu nemovitosti nezvýší – pokud ji prodávající chce promítnout, poničí tak její konkurenceschopnost na trhu
– obklady, novými jádry apod. kupce nikdo neošálí
– předraženým vybavením, které je pro většinu zájemců zbytečné, navyšovat požadovanou částku za nemovitost
– nechat ošklivě černé stěny, které ubírají prostoru desítky tisíc, když stačí vymalovat za pár stovek
– přestat se o nemovitost starat a nechat ji makléři špinavou se zarostlou zahradou