Kdyby všichni tito zaměstnanci jeli sami do práce autem, vyprodukovali by tím zhruba 212 tun oxidu uhličitého, 1 tunu oxidu uhelnatého, 49 kg prachových částic, které na sebe váží karcinogenní látky a kila dalších látek poškozujících naše zdraví a životní prostředí. Do práce na kole ale pomáhá i jinými způsoby. Stovky zapojených firem zlepšily díky soutěži podmínky pro zaměstnance dojíždějící do práce na kole a začaly i komplexněji uvažovat o svém vlivu na okolní prostředí. V mnohých zapojených městech začali zástupci samospráv kvůli tlaku soutěžících zlepšovat místní cyklistickou infrastrukturu. Slavnostní vyhlášení vítězů a předávání cen se včera uskutečnilo v Praze, Brně, Ostravě, Českých Budějovicích, Pardubicích, Jihlavě a v Říčanech u Prahy. V ostatních zapojených městech pokračují večírky s vyhlašováním vítězů v nadcházejících dnech.
V Praze byla soutěž slavnostně ukončena na Nákladovém nádraží Žižkov. Z první ceny v podobě poukazu na Zájezd od CK Adventura a reproduktorů TDK se radoval tým Botany Peloton z Botanického ústavu AV ČR. Tým byl vylosován ze všech, které najely na kole během května alespoň dvě třetiny pracovních dní. Nejvýkonnější jezdec v Praze Karel Toufar z Ministerstva obrany našlapal během svých květnových cest úctyhodných 1 800 kilometrů a nejpilnější žena Michala Králová z komerční banky má na kontě 1 310 kilometrů.
Kromě týmů a jednotlivců se tradičně oceňovaly také firmy, které pro svoje zaměstnance dojíždějící na kole poskytují nejlepší podmínky. Titul Cyklozaměstnavatel roku ČR a cenu v podobě městského kola Classica získala firma Honeywell Aerospace Olomouc s.r.o., která nabízí svým zaměstnancům stojany, sprchy, sušáky, teambuildingové výlety, má důkladně vypracovaný plán mobility a pro své zaměstnance pořádá až do konce roku vnitrofiremní soutěž. Nejlepšími cyklo-zaměstnavateli v Praze byly pro tento rok vyhlášeny firmy Anděl Investment, Ernst & Young a ČSOB. Vítězná společnost Anděl Investment poskytuje svým zaměstnancům dojíždějícím na kole mimo jiné firemní cyklodresy, teambuildingové cyklo-výlety a závody, zvýhodněné občerstvení i slevy u různých cyklo-značek a má také vypracovaný plán mobility.
„Před pár lety jsem se rozhodl kompletně změnit svůj životní styl a se mnou musela i naše firma“ říká s úsměvem Marek Páleník, ředitel Anděl Investment, který sportem očividně žije a vymýšlí nejrůznější aktivity, které by rozpohybovayl i všechny zaměstnance. „Překvapilo a potěšilo nás, že s největší vervou se do letošní soutěže pustili kuchaři a recepční z našeho hotelu a že si soutěžní klání nenechala ujít ani jedna téměř šedesátileté paní pokojská,“ dodává Páleník.
Souboj o druhé místo mezi ČSOB a EY byl velmi těsný. „Nakonec jsme se rozhodli o něco více ocenit společnosti EY, protože má nejen skvělé zázemí pro cyklisty i vnitrofiremní soutěže, ale firma přemýšlí i komplexněji o svém vlivu na životní prostředí a snaží se snížit svoji ekologickou stopu například tím, že omezuje služební lety ve prospěch videokonferencí,“ vysvětluje Lukáš Eršil, manažer soutěže, proč organizátoři z iniciativy Auto*Mat udělili druhé místo právě této společnosti.
Na aspekt životního prostředí byl v letošní kampani kladen větší důraz než v ročnících minulých. Soutěžící mohli díky speciální emisní kalkulačce mimo jiné průběžně sledovat nejen počet svých najetých kilometrů, ale také množství jednotlivých škodlivin, které díky svojí volbě šetrného dopravního prostředku ušetřili. Vliv soutěže na životní prostředí ocenila také pražská kancelář Organizace Spojených Národů a Magistrát Hlavního města Prahy, které akci udělili záštitu.
Tradičním generálním partnerem soutěže Do práce na kole je firma TNT, která všem soutěžícím rozváží startovní balíčky s originálním tričkem soutěže, které pro Auto*Mat tiskne a balí společnost OP Tiger. Národními partnery byly letos firmy ABRA Software, TDK Imation Europe a již tradičně také Holandská ambasáda.
Výsledky většiny soutěžních kategorií všech 24 zapojených měst budou postupně k vidění na stránce soutěže www.dopracenakole.net přímo na stránkách měst.
Do práce na kole 2015
Město |
Počet soutěžících |
Počet najetých km |
Počet najetých jízd |
Břeclav |
68 |
10170 |
1699 |
Brno |
1203 |
231755 |
25225 |
Č. Budějovice |
388 |
54594 |
9804 |
Hradec Králové |
172 |
42001 |
4521 |
Hranice |
10 |
2816 |
283 |
Jabl. n. Nisou |
69 |
8455 |
1475 |
Jihlava |
285 |
56704 |
7473 |
Jindřich. Hradec |
208 |
25197 |
5081 |
Karviná |
75 |
16832 |
2209 |
Liberec |
186 |
43304 |
4999 |
Nové Město nad Metují |
31 |
6767 |
866 |
Nový Jičín |
56 |
10148 |
1465 |
Olomouc |
450 |
87104 |
10955 |
Ostrava |
247 |
61743 |
5390 |
Pardubice |
344 |
58323 |
10109 |
Plzeň |
245 |
40297 |
5308 |
Praha |
2647 |
544542 |
46436 |
Přerov |
238 |
43681 |
6861 |
Říčany u Prahy |
36 |
3553 |
891 |
Uh. Hradiště |
40 |
8741 |
1057 |
Ústí nad Labem |
100 |
17511 |
2152 |
Zlín a Otrokovice |
77 |
17304 |
1873 |
Znojmo |
5 |
707 |
101 |
Celá ČR |
7280 |
1406439 |
157893 |