Podle informací pražského magistrátu cyklostezka Rokytka, která představuje výjimečné řešení z hlediska technického, bezpečnosti i komfortu, byla náročná na finance. Možností pro budování stezek ubývá a tak opuštěná vlečka v Praze byla jednou z možností na rozšíření nabídky cyklostezek na území Prahy 9. „Bylo by jistě pěkné, kdyby místo 1 000 km navržených cyklistických tras v generelu páteřních a hlavních tras, z nichž je už vyznačena více než třetina, protkávalo Prahu stejné množství bezpečných cyklostezek. Nikdy tomu tak ale nebude. Centrum i širší centrum Prahy je a bude vždy příliš úzké, příliš lidnaté, příliš dopravní. Neřešíme cyklistickou infrastrukturu na zelené louce, řešíme ji v živém a dynamickém prostředí velkoměsta Prahy. Soustřeďujeme se na co nejbezpečnější dopravní řešení, pracujeme se stávající i částečně známou budoucí dopravní situací v Praze. A tím spíše musíme využít vše, co je v nepříliš bohaté nabídce pro možné bezpečné cyklistické stezky. Méně nákladná řešení už byla realizována, v Praze je přes 135 km cyklostezek a celkově přes 180 km bezpečných dopravních řešení pro cyklisty,“ řekl předseda komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Cyklostezka, vedená okolo říčky Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy. Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky, kde pokračuje 3,5 km nepřerušované komunikace pro cyklisty. Dopravně má stezka význam především pro Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih Prahy. Zatímco v oficiálních materiálech pražského magistrátu se mluví o 140 milionech, jiné zdroje uvádí 157 milionů.
Kolik to stálo podle magistrátu
Vlastní stavba cyklostezky (3,2 km) 9,4 mil. Kč
Terénní úpravy a odvodnění 42,7 mil. Kč
Stavby čtyř nových mostů 71,6 mil. Kč
Opravy původních mostů 8,2 mil. Kč
Čisté terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)
Financování
Strukturální fondy EU 82 mil. Kč
Spolufinancování MHMP 58 mil.
Zdroj: Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy
Budou další cyklostezky ještě dražší?
Podle Pavla Poláka jde o rozhodnutí, zda chce Praha rozšiřovat svou síť cyklostezek. „Ta laciná místa jsme již udělali. Teď přijdou ty dražší,“ dodal. Například stezka v Lahovicích bude podle něj ještě dražší.
Investuje se i v okolí: Místo skládky v Hloubětíně vyroste sportovní a rekreační park
Komplexní revitalizací černé skládky v Hloubětíně v blízkosti říčky Rokytky se město rozhodlo nahradit zdevastované území novým sportovním a rekreačním parkem, jehož součástí jsou in-line dráhy či lezecké stěny. Na obnovu město získalo příspěvek z evropských fondů. Stav území před realizací projektu byl alarmující. Celé území bylo zarostlé náletovou vegetací a neslo znaky značné devastace haldami odpadu různého charakteru.
Co uvedla o vysočanské cyklostezce další média?
Cyklostezka v pražských Vysočanech, kterou vystavěl pražský magistrát, je drahá jako stejný úsek silnice první třídy. Uvedl to dnes Český rozhlas 1 – Radiožurnál. Radiožurnál uvedl, že průměrně přitom kilometr cyklostezky stojí v Česku asi sedm milionů korun. Radiožurnál citoval Jaroslava Martinka z Centra dopravního výzkumu, který uvedl, že průměrně kilometr stojí 6,81 milionu. Předseda pražské ČSSD Petr Hulinský proto vysočanskou cyklostezku označil za „zlatou“. Bývalý radní Petr Štěpánek (Strana Zelených) a předseda magistrátní komise pro cyklodopravu Pavel Polák ale (viz hlavní článek) cyklostezku hájí. Drahá je podle nich kvůli náročným přemostěním. „Nejedná se o cyklostezku, ale o stavbu, ve které je i stezka,“ zdůraznil Polák.
Město učiní radikální kroky proti korupci
Koncem února městská rada na návrh náměstka primátora Milana Richtera souhlasila se záměrem vypsat veřejnou zakázku a vybrat subjekt, který pomůže při koncipování i realizaci protikorupčí strategie. „Zahrnuje to například oblast zadávání veřejných zakázek včetně možnosti provádění auditů a současně by měl umět Praze pomoci při tvorbě vlastní protikorupční strategie a zabezpečení její realizace,“ uvedl Milan Richter (ODS). Cílem je zvýšit transparentnost procesu přidělování zakázek od jejich zadávání až po definování naprosto transparentního kontrolního mechanismu. „Postupují tak například ve Velké Británii, Španělsku, Francii, Švýcarsku a Německu, mají s tím výborné zkušenosti a není důvod neokopírovat to, co jinde funguje,“ řekl Richter. Některá kritéria jsou už jasná – vybraný subjekt nebude nerealizovat žádnou zakázku a nebude se moci účastnit jiných zakázek, ve kterých je město zastoupeno po celou dobu trvání smlouvy. Návrh má i podporu opoziční KSČM, která na magistrátu odpovídá za kontrolu. „Je to racionální návrh a postup, který může městu v definování i realizaci protikorupční strategie výrazně pomoci, jsem rád, že jsme se na něm shodli“, uvedl předseda kontrolního výboru František Hoffman (KSČM).-
www.NasePraha9.cz se ptá?
Proč tomu tak je? A chcete to vy Pražané? Jaká je podle vás efektivita těchto cyklostezek a podobných aktivit? Diskutujte na stránkách www.NasePraha9.cz a účastněte se ankety o tomto tématu.