V rámci tzv. pasportizace má být zkontrolováno, technicky popsáno a zatříděno přes 300 kilometrů chodníků. Současně probíhá také stanovování standardů, podle kterých se budou komunikace pro pěší ve Zlíně, a to jak v centru, tak i v jeho okrajových částech, v budoucnu rekonstruovat a stavět.
Podle radního Jiřího Viktorína, vedoucího pracovní skupiny zodpovědné za celý projekt, se v minulosti město opakovaně dopouštělo při zadávání zakázek mnoha chyb. Kupříkladu původní betonové konstrukce, jako dlažba nebo obrubníky, se do nynějška vyvážely na skládku Suchý důl a uložily se zde za zhruba 650 Kč na tunu a totéž se dělo s podkladními konstrukcemi, jejichž uložení na skládku přijde asi na 300 korun za tunu. To výrazně navyšovalo celkové náklady a Zlín zaplatil za opravu metru čtverečního chodníků v průměru až 2 500 korun včetně DPH, zatímco reálná cena se pohybovala kolem 1 500 korun.
„Náklady hodláme snížit například tak, že do výstavby nového chodníku zapojíme betonový recyklát, získaný z původního chodníkového tělesa,“ objasňuje Jiří Viktorín. „Odpadnou tisíce kilometrů jízd přes město na skládku na Suchém dole, vše vybourané se na místě zrecykluje a použije zpět do procesu výstavby,“ dodává.
Kolik procent recyklátu bude možné zpětně zapojit do procesu výstavby, zjišťovali členové pracovní skupiny konzultacemi u firem, které se recyklací tohoto materiálu zabývají. Chtějí totiž dosáhnout jeho co nejefektivnějšího využití. A i když nové standardy, podle nichž se mají chodníky rekonstruovat a stavět, jsou stále v zárodku, už nyní se město snaží řadu poznatků z příprav uplatnit při rekonstrukcích započatých v současné době. Všechny relevantní orgány města se přitom k rekonstrukcím vyjadřují jak z hlediska užívání, tak například zimní a letní údržby či pojezdu mechanizmů pro sečení travních porostů apod.
„Dalším z našich záměrů totiž je, aby chodníky měly vyšší únosnost než doposud, což umožní větší zapojení strojní údržby,“ vysvětluje Jiří Viktorín.
Kromě toho bude vytvořen také časový harmonogram, který určí, kdy a kde se budou chodníky rekonstruovat. Životnost nově zrekonstruovaných nebo postavených chodníků by měla být minimálně 25 let.