Dejvice/Bubeneč - Vítězné náměstí – lidově Kulaťák - vzniklo na pomezí Dejvic a Bubenče v roce 1925 a nyní na něj ústí několik komunikací - Evropská, Čs. armády, Jugoslávských partyzánů, Svatovítská a Dejvická. Řešit by se mělo nejen zlepšení kvality života zdejších obyvatel, ale také dopravní situace či možná dostavba budov. „Podobu veřejného prostoru na Vítězném náměstí, jednoho z největších a nejmonumentálnějších náměstí v Praze, považuji dlouhodobě za neuspokojivou. S otevřením tunelového komplexu Blanka je toto téma ještě palčivější,“ vysvětluje krok radních náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ). „Potřebujeme proto koncepční řešení, které posílí funkci náměstí a vrátí co nejvíce prostoru lidem. Ke spolupráci jsme přizvali Prahu 6, ČVUT a VŠCHT jako majitele nezastavěných pozemků a samozřejmě architekty,“ dodává náměstkyně. Prvním krokem bude definice území, kterého se soutěž bude týkat. Výsledkem soutěže bude dopravně urbanistická studie, která se bude následně dopracovávat do podrobnější dokumentace pro potřebné rozhodování v území. „Urbanistická soutěž by měla přinést kvalitní návrh veřejných prostranství a vyřešit otázku individuální i veřejné dopravy. Dále by měla stanovit doporučení pro navazující zástavbu tak, aby doplňovala a rozvíjela současný charakter oblasti. Institut plánování a rozvoje Prahy bude mít za úkol připravit do konce dubna 2017 podklady pro tuto soutěž,“ doplňuje Ondřej Boháč, pověřený řízením Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Na zadání soutěže bude dohlížet pracovní skupina složená z politiků i architektů. Náměstí není v jedné své části dokončeno a je zatíženo vysokou mírou dopravy. Soutěž připraví Institut plánování a rozvoje (IPR) společně s radnicí Prahy 6 a pracovní skupinou, ve které bude mimo jiné také primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo její náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Zadání urbanistické soutěže by mělo být hotovo do konce dubna 2017.
Místo schválených čtyř pruhů jen dva
Lokalitu ale nejvíc trápí přemíra aut. Dopravní obchvat Evropská – Svatovítská (KES) v šířce 2x2 pruhy (čtyřpruhá varianta, viz foto) v minulosti prošel procesem EIA a bylo zahájeno územní řízení. Magistrát už spojnici vedoucí z Evropské na Svatovítskou posuzoval v roce 2007. Tehdy se ale počítalo se silnicí se čtyřmi jízdními pruhy. Radnice Prahy 6 žádala její zúžení na dva, proto úřad územní řízení zastavil. Nové zahájí po skončení posuzování vlivu na životní prostředí, jehož součástí budou i hluková nebo dopravní studie. „Radnice ignoruje připravené kapacitní řešení obchvatu Kulaťáku a realizaci tím posouvá o několik let. Takové odklady si Praha 6 v současné dopravní situaci vůbec nemůže dovolit. Nebyl žádný důvod projekt přehodnocovat, přípravy jsou proto znovu na úplném začátku. Pokud radnice chtěla realizovat silnici dvouproudovou, měla využít už připravenou variantu a následně sáhnout k úpravě, například vytvořit z části parkovací místa," řekl předseda ODS v Praze 6 a zastupitel Jakub Stárek.