Ruzyně/Kladno - SŽ na základě posudků vybrala nejvhodnější variantu tunelové trasy pod Střešovicemi. České a zahraniční expertní týmy zkoumaly čtyři varianty vedení trati: rozšíření a zahloubení trati ve stávající stopě a tři trasy tunelu vedeného pod Střešovicemi a raženého pomocí razicích štítů. Odborné posudky se shodují, že nejvhodnější variantou je tzv. varianta Jih, která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami.
Dobrá správa pro Střešovice
„Je pro nás velmi důležité, že největší česká odborná autorita a největší evropská odborná autorita vydaly stejné doporučení,“ uvedl ředitel Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl. „Posudky Ruhrské univerzity a České geologické služby jsou důležité nejen pro trať, ale také pro obyvatele Střešovic. Potvrzují, že trať nebude mít žádný negativní vliv na obyvatele Střešovic nebo na budovy stojící v blízkosti tunelu,“ doplnil náměstek ředitele Stavební správy SŽ západ Jakub Bazgier.
V oblastech, kde bude tunel blíže povrchu, se nachází měkká zemina, která pohlcuje vibrace. Části, které povedou skalním masivem, jsou zase dostatečně hluboko, takže vibrace ze stavby ani provozu se k povrchu nedostanou.
Místo kolejí promenáda
Nová trať zrychlí cestování na letiště i do Kladna. Kladensko je největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících do Prahy. Na trase původního železničního spojení vznikne po dokončení nové trati tzv. Zelená radiála, odpočinková zóna s cyklostezkami, promenádou a sportovními prvky. SŽ by mohla začít se stavbou v roce 2024 a plánována je investice ve výši 40 miliard korun.
Praha pomůže
Hlavní město uzavře se SŽ memorandum o spolupráci na přípravě stavby železničního spojení na letiště. Dohoda se týká vypořádání majetkoprávních vztahů a získání pozemků nutných pro stavbu terminálu a záchytného parkoviště P+R na Dlouhé Míli. Dopravní terminál na Dlouhé míli i parkoviště zaplatí SŽ. P+R bude mít kapacitu necelou tisícovku míst.
Praha zaplatí stavbu tramvajové trati Dědinská-Terminál 3 a vybuduje parkovací nástavbu o kapacitě 1050 míst. Pozemky, ale dosud vlastní soukromé osoby, takže nyní se jedná o jejich výkupu. Snad není pozdě a nedojde k průtahům jako u metra D.