Ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Střední průmyslovou školou dopravní budou sečteni cestující ve všech soupravách na všech 22 denních tramvajových linkách. Poslední takový průzkum proběhl v roce 2011, kdy bylo sečteno na všech 25 sledovaných tramvajových linkách v období 6.00 – 23.00 hodin celkem 1 078 920 cestujících.
Dopravní ředitel dopravního podniku Ladislav Urbánek uvádí „Do průzkumu se zapojilo přibližně 850 sčítačů z řad studentů střední dopravní školy, kteří se akce zúčastnili v rámci své odborné praxe. Dopravní úsek dopravního podniku dále k průzkumu využije zaměstnance, kteří budou provádět průzkum až po skončení běžné pracovní doby,“
„V každé tramvajové soupravě byl přítomen jeden sčítač s formulářem, do kterého na každé zastávce zaznamenával počet vystupujících a nastupujících cestujících včetně aktuální obsazenosti vozidla. V případě dvouvozové tramvaje bude obsazenost druhého vozu dopočítána podle předem určeného koeficientu,“ popsal podrobnosti Petr Ježdík, vedoucí dobru kvality služby ROPID. Letošní průzkum bude částečně ovlivněn výlukovou činností v oblasti Holešovic a Troje, proto budou údaje za ovlivněné linky případně doplněny po skončení těchto výluk.
„Pravidelné přepravní průzkumy slouží jako důležitý podklad pro plánování sítě tramvají, zejména pro dimenzování kapacity linek v jednotlivých úsecích. Letošní průzkum bude zejména důležitý pro návrh úprav tramvajových linek v oblasti Prahy 6 v souvislosti s prodloužením metra A příští rok,“ zdůrazňuje Pavel Procházka, pověřený řízením ROPID.
Poslední velká změna linkového vedení tramvají proběhla v září 2012 s doladěním těchto změn v červnu 2013. Standard obsazenosti tramvají je určen na maximálně 70 osob v sólo voze a 140 osob ve dvouvozové soupravě nebo kloubové tramvaji. Tento standard by neměl být v žádném místě tramvajové sítě ani ve špičkách překračován, je však nutno zohlednit určité nepravidelnosti provozu, které mohou vyvolat nárazově zvýšený počet cestujících, zejména v úsecích s nejvyšší poptávkou a s nejkratším intervalem, jako jsou například tramvajové trati v Ječné nebo v Seifertově ulici.
Zároveň bude proveden také průzkum příměstských autobusových linek PID ve východním sektoru Prahy a Středočeského kraje (pouze linky 3xx a 4xx). Komplexní přepravní průzkumy se provádějí zpravidla dvakrát ročně vždy v části sítě tak, aby byly aktualizovány zjištěné počty cestujících na každé lince nejpozději po třech letech.