Předvolební propagaci si u reklamní agentury Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice objednalo deset politických subjektů.
„Naše reklamní plochy a nosiče jsou pro všechny, kteří dodržují zákony a kteří si za jejich pronájem zaplatí. Nečiníme žádných rozdílů. Podle stejného ceníku, který je zveřejněn na internetu, zaplatí podnikatel za komerční reklamu i politická strana za předvolební kampaň. Reklamní prostor si za stejných podmínek mohou koupit ti, kteří radnici chválí, i ti, kteří radnici kritizují. Prostředky, které pronájmem reklamních ploch získáváme, jsou využity v provozu městské dopravy. Bez tržeb reklamní agentury bychom nemohli mít takovou cenu jízdného, jakou máme, nebo bychom nemohli vypravovat takový počet spojů, jaký vypravujeme,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.
Od roku 1990 se v žádné volební kampani nestalo, že by DSZO reklamu některého politického subjektu odmítla. Jde jen o to, že některé plochy již mohou být zadány, že jedna politická strana předběhne jinou.
Reklamní plochy si některé politické subjekty rezervují i půl roku dopředu. „Často ani nevíme, která politická strana tyto plochy využije, protože s námi jednají jejich reklamní agentury a nesdělují nám, koho zastupují,“ uvedl vedoucí Agentury Zlín, která v rámci DSZO reklamní plochy pronajímá, Otta Doležal a dodal: „V těchto dnech už jsou všechny dobré plochy pro předvolební kampaň zadány.“
V těchto podzimních volbách utratí politické subjekty za pronájem reklamních nosičů DSZO dohromady asi půl milionu korun. „Někdo je skromnější a kupuje si reklamní plochy jen v rozsahu několika desítek tisíc korun, bohatší strany třeba i v řádech statisíců,“ prozradil Doležal. Přesto může konstatovat, že současná obtížnější ekonomická situace vede i politické subjekty v předvolební propagaci k úsporám. Před několika lety si volební strany pronajímaly ve Zlíně reklamní plochy až v dvojnásobném objemu.
Obsah včetně grafických návrhů reklamy si zadavatelé dodávají sami. Agentura Zlín jim jen pronajímá své reklamní plochy. „V porovnání s devadesátými lety jsou dnes hesla na předvolebních plakátech ostřejší, strany se více vzájemně napadají a kritizují. Ale nikdo si nedovolí jít do takových extrémů, které by se dostávaly do rozporu se zákonem či morálkou,“ říká Otta Doležal.
Všechny reklamy na plochách DSZO trpí vandalstvím, dochází k jejich poškozování, ale na rozdíl od dřívějších voleb už se podle Doležala nestává, že by si politické subjekty své předvolební letáky vzájemně přelepovaly. Pokud dojde k poškození některého plakátu, pracovníci reklamní agentury jej nahradí jiným.
A až bude po volbách? „Nemáme velké billboardy, které se musí přelepovat. Naše reklamy jsou lehce odstranitelné. Většina z nich zmizí z našich ploch už do týdne po volbách. Aby zbytečně nedráždily případné nespokojence, jejichž volební strana třeba neuspěje tak, jak si představovali,“ uzavírá Otta Doležal.
Agentura Zlín DSZO má čtyři stálé zaměstnance. DSZO na pronájmu reklamních ploch ročně utrží asi 8 milionů korun.