Mezinárodní Barum Czech Rally Zlín 2011 přináší obtížné rychlostní zkoušky situované do oblasti Vizovické vrchoviny, Hostýnských vrchů a Chřibů. Zde se přitom běžně pohybují místní obyvatelé i turisté, jejichž počet v době konání rally mnohonásobně vzrůstá. To jsou hlavní důvody, proč pořadatelé rally přistoupili k opatření, které je jinak běžné například na soutěžích mistrovství světa.
„Trať soutěže vede přes řadu obcí. Většině jejich obyvatel nevadí závod samotný, ale seznamovací jízdy, kdy často nastávají problémy jak s dodržováním rychlosti, tak s počtem jednotlivých průjezdů, které jsou letos nově omezeny z původních tří na dva,“vysvětluje Jan Regner, zástupce ředitele a hlavní činovník pro bezpečnost Barum Czech Rally Zlín.
Zajištění bezpečnosti obyvatel a návštěvníků tak vyvolává potřebu kontroly ze strany pořadatelů. Letos poprvétak bude pro seznamovacích jízdách použit systém ONI od firmy NAM system, která dodává podobné vybavení i pro monitoring soutěžních vozidel. Tato zařízení měří pomocí GPS okamžitou rychlost vozidla a údaje odesílá do dispečinku, kde dochází k porovnání s rychlostními mapami zkoušek. „Pokud vozidlo v daném úseku překročí povolenou rychlost, je dispečink okamžitě upozorněn,“říká Regner. „Při opakovaném porušení rychlosti je tento fakt s posádkou ihned telefonicky projednán a případné prohřešky jsou následně hlášeny řediteli soutěže k projednání.“
Stejně tak odpadne problém s tím, když si některé posádky budou chtít zvýšit počet povolených seznamovacích průjezdů. „Zařízení má samostatnou baterii, což zaručuje jeho neustálou činnost. Nelze je tedy obejít obyčejným vypnutím a daný úsek si projet víckrát nebo ve vysoké rychlosti – jízda tréninkového vozu je neustále monitorována,“ dodává Regner.
Seznamovací jízdy proběhnou při Barum Czech Rally Zlín ve dnech 24. – 25. srpna na celkem osmi úsecích rychlostních zkoušek. Samotný průběh soutěže můžete sledovat rovněž doma na počítači prostřednictvím stránek www.rallyzive.cz, kde lze sledovat pohyb závodních vozů na všech rychlostních zkouškách. Uvedená stránka využívá data z bezpečnostního dispečinku rally, které vysílají závodní vozy. Polohy závodních vozidel jsou zobrazovány s maximálním zpožděním asi patnáct vteřin. Každé závodní vozidlo je vybaveno speciální jednotkou, která hlásí polohu, rychlost, zastavení na trati a havárii vozidla.