Koncert se koná ve spolupráci s Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt u příležitosti 300. výročí narození Carla Philippa Emanuela Bacha v rámci tradičního německo-polského festivalu Dny hudby nad Odrou 2014.
Ostravský koncert připadne přesně na den narození C. Ph. E. Bacha, který spatřil světlo světa 8. března 1714 v německém Výmaru. Na počest druhého Bachova syna bude jeho hudba znít podél toku řeky Odry – od Ostravy přes Wrocław, Frankfurt až po Štětín. Tento festival na Odře je nejvýznamnějším hudebním festivalem ve východním Braniborsku. V roce 1965 se konal první ročník ještě pod názvem Frankfurtské hudební dny. Po roce 1994, kdy se k projektu přidala Filharmonie Zielona Góra, se stal významnou platformou pro kulturní střetávání západu a východu. Na flétnu zahraje sólista Petra Olajcovám sníž řinášíme rozhovor.
Jako první si dovolím opravdu obligátní otázku, a to proto, že odpověď právě na ni bývá snad téměř bez výjimky zajímavá. Jak jste se dostala ke hře na flétnu? Vybrala jste si ji sama anebo si flétna prostě vybrala vás?
Hře na flétnu, tedy nejprve zobcovou, jsem se začala věnovat v pěti letech a to čistě ze zdravotního důvodu. Jako mnoho dětí na ostravsku jsem se už v dětství potýkala s problémy dýchací soustavy a hra na flétnu mi v tomto směru značně prospěla. K flétně příčné jsem se ale dostala poměrně pozdě, vlastně až necelé tři roky před příjmacími zkouškami na konzervatoř.
Pro mnohé malé muzikanty je flétna jakýmsi prvním „povinným nástrojem“, kterým v ZUŠkách nebo různých hudebních kroužcích začínají skoro všichni, ale jen někteří u ní zůstanou. Co se vám na flétně tolik líbí? A na kolik typů fléten vlastně hrajete? A kterou z nich máte nejraději?
Flétna je úžasně variabilní nástroj a její rodina se skládá z mnoha typů a variant. Můžete se věnovat klasické muzice, jazzu, folkloru, dechové hudbě, komorní hudbě ve všelijakém obsazení, můžete hrát folk nebo irskou muziku a všude dosáhne flétna uplatnění. Osobně nejradši hraji na tzv. whistle, což je typ flétny, která je nejvíce využita právě v irské lidové hudbě.
Vím, že se kromě klasické hudby věnujte také interpretaci jiných žánrů? Kterých? Hrajete v nějaké kapele, kapelách?
Po celou dobu studia jsem se věnovala jazzu, a to ve vokálně-instrumentálním seskupení s názvem Voctail a v jazzovém kvartetu Vlastíka Ondrušky, posledních pět let jsem pak strávila v kapele Acoustic Irish. Nyní se věnuji s nadšením pedagogické činnosti na ZUŠ v Českém Těšíně.
K Flétnovému koncertu Františka Bendy: Jak se Vám tato skladba hraje? Jakou má náladu, co je na ní zajímavé? Jak dlouho jste ji cvičila? Už jsi někdy hrála s filharmonií jako sólistka? Jak se vám s JFO hraje?
Flétnový koncert e moll Františka Bendy zcela vybízí ke kreativitě a osobitosti provedení. Je zde prostor si pohrát s ozdobami, kontrastem jednotlivých vět nebo kadencí. Zajímavé je, že koncert Benda pravděpodobně psal přímo pro pruského krále Fridricha II., který se kromě povinností panovníka ještě stihl vášnivě zajímat o hru na flétnu. Dokonce do té míry, že jej František Benda doprovázel na více než 1 tesících koncertech.
Celkově k programu mimořádného koncertu 8. března: Dramaturgie celého večera postavená na staré hudbě je pro 60. sezónu JFO spíše výjimečnou. Napadá vás něco, proč byste chtěla posluchače JFO pozvat právě na tento koncert?
S JFO jsem již měla tu čest spolupracovat na provedení Dopplerovy Uherské fantasie a musím říct, že je mi velkým potěšením si opět zahrát s kolegy na „domácím hřišti“ a moc se těším.
Profil:
Petra Olajcová (1986) je precizní a pozoruhodně všestranná muzikantka. Absolvovala magisterské studium na Fakultě umění Ostravské univerzity v oboru flétna, kde studovala u Jiřího Bystroně (klasická flétna) a Michala Žáčka (jazzová flétna). Zúčastnila se několika seminářů a kurzů pod vedením takových renomovaných hudebníků jako jsou Philippe Bernold, Catherine Cantin, Clara Novak, Joshua Smith, Robert Winn, Claude Lefebre, František Malotin či Zbigniew Kaleta.
Pravidelně vystupuje sólově s různými orchestry a soubory nebo v komorním uskupení. Posluchači ji také mohli slyšet na koncertech, které se uskutečnily v rámci festivalů Harp Days Ostrava, In Bona Fidae Hlučín, Pražské jaro a další. Na svém kontě má také CD. Do roku 2012 byla členkou souboru „Acoustic Irish“, který se specializuje na keltskou hudbu. Od roku 2008 je flétnistkou Janáčkovy filharmonie Ostrava.