Stojíte v čele projektu Pointa. O čem vlastně mluvíme?
Pointa je on-line nakladatelská služba. Fakt, že je on-line ale neznamená, že se zaměřuje jen na e-knihy. Je to živý organismus, který obsahuje vše od financování, přes distribuci, self-publishing, až po větší zodpovědnost autora za sebe sama. Podstatný je také fakt, že Pointa nemá ediční radu – milníkem kvality jsou pro nás čtenáři a knižní kolegové. Pointa totiž funguje na peer-to-peer principu (označení typu sítě, ve které spolu komunikují přímo jednotliví klienti či uživatelé, pozn. red.). Je to takový marketplace s knižními kolegy – od redaktorů, až po grafiky, kteří autorovi pomohou knihu dotáhnout. Autor sám si je skrze Pointu poptává, staví si vlastní tým. Druhým pilířem je pak propojení a komunikace se čtenářem jako takovým.
Jak vznikla myšlenka takový projekt realizovat a kolik lidí za ním stojí?
Myšlenka se nám v hlavách zrodila asi před rokem, kdy se investor setkal s CreativeDockem. Tím se rozjel inovační proces, ze kterého vzniklo více nápadů, ale z testovaných propozic vyšla nejlépe Pointa. Poté se pomalu začala tvořit. Start-upy se mění, proto se podle nároků na jednotlivé fáze projektu měnil i tým, který nyní čítá deset lidí. Polovinu tvoří vývojáři z U+, pak jsem já, moje pravá ruka, produktový manažer, marketingový specialista a community manažer.
Jak dlouho vše trvalo od prvopočátku po realizaci?
Plus mínus se bavíme o zmíněném jednom roce, a to včetně testovací fáze.
Podle čeho se budou vybírat autoři, kteří u vás budou vydávat knihy?
Primárně je Pointa určená pro začínající autory, kteří své tvorbě věří natolik, že chtějí, aby jejich kniha spatřila světlo světa. Je pro autory, kteří nechtějí procházet kolečkem kobercového náletu na nakladatelství a kteří chtějí mít volnou ruku. Pointa je zkrátka alternativou ke klasické nakladatelské cestě, ozvat se může kdokoliv. Jediné, na čem lpíme, je náš etický kodex.
Nebojíte se, že když k vám může „přijít“ každý, že budou vycházet braky?
Ano i ne, ale je to subjektivní. Každá kniha má své publikum a své čtenáře. Pro nás jsou směrodatní lidé a jejich odezva – když autor nepostaví knižní tým, protože s ním nikdo z redaktorů a grafiků nebude chtít spolupracovat, je to jasné. Kvalitativním stropem jsou pro nás také čtenáři, kteří si mohou na Pointě ukázky z knihy přečíst. Vyjít zde ale může naprosto cokoliv, ač prozatím jen z české literatury.
Máte už s nějakými autory domluvenou spolupráci?
Dvě knihy jsou již v předprodeji, na platformě je pak dalších 19 projektů v různých fázích. Brzy tedy půjdou do předprodeje další knihy.
Kolik autorů ročně u vás bude moci knihu vydat?
To se nedá takto říci. Budeme se řídit tím, jak budou knihy dobré. Podle čeho? Podle názoru čtenářů. Nyní pracujeme s modelem, že měsíčně půjde do předprodeje několik knih.
S čím vším tedy autorům pomůžete?
Nyní je hodně věcí ohledně knih na osobní bázi, ale do budoucna chceme, aby byla platforma tak chytrá, že nic z toho nebude potřeba.
Jak celý proces vydání vypadá?
Autor přijde na platformu, založí si profil a knižní projekt (vybírá náklad a počet normostran). Pak už autor připravuje knihu pro předprodej – ukázky, anotace, když má 95 procent rukopisu hotového, poptává knižní tým. Po sestavení týmu podepisuje s Pointou licenční smlouvu, pro nás přednostní právo na dílo. Do předprodeje kniha nejde před splněním všech náležitostí, které jsem už zmínila. V současnosti mají autoři na výběr ze šesti archetypů knih, mezi kterými jsou například měkká vazba nebo pevná vazba s přebalem. Poté kniha může do předprodeje. Připravujeme i model, kdy si autor bude moct vybrat, kolik z nákladů chce zafinancovat sám. Následná distribuce má tři varianty – pomocí Pointy jde o klasickou distribuci, druhou možností je distribuce autorem samotným anebo je možný i hybridní model.
Distribuce má ale i alternativní a pohyblivé možnosti, například kniha Prague Coffee Guide, která nyní vyjde, se bude distribuovat také v kavárnách. Pracujeme s různými cestami a vybíráme tu, která se ke knize hodí, aby to vše filozoficky sedělo.
Pomáháte autorům i finančně?
To ne. Pomáháme jim s předprodejem. Když se za měsíc, což je doba, po kterou je kniha v předprodeji, nevybere dostatečně vysoká částka, knížka nevyjde, ale autor ji může financovat i sám.
Projektů pro začínající autory je více, v čem je Pointa jedinečná?
Je to projekt jedinečný ve svém přizpůsobení rychlosti lidí a požadavkům dnešního virtuálního a hektického světa. Unikátní je i propojením čtenáře a autora. Milovník literatury si zde může založit čtenářský profil, pomocí kterého může komunikovat se všemi autory, komentovat jejich práci, podporovat je, mluvit s nimi.
Pointa je o knížkách, jaký je váš vztah k nim?
Knihy miluji. Je to celoživotní vztah, který je spolu se vztahem k botám tím nejdelším a nejhlubším. Čtu od dětství, knihy máme doma všude, navíc recenzuji, což teď bohužel nestíhám.
Zkoušela jste někdy sama napsat knížku?
Knihu ne, ale s kamarádkou jsme měly úspěšný blog, který bohužel už čtyři roky spí. Teď jsem ale díky Pointě v procesu psaní – dosud jsem neměla byznysovou zkušenost, i když mám dobrý profesní profil. Díky tomuto start-upu jsem najednou nebyla jen šedou postavou a tahám za nitky veřejně. Knížka ukáže zrod start-upu, všechny překážky a dojmy.
Knihy mají širokou cílovou skupinu. Jak chcete tak různorodý dav lidí zaujmout a dostat se do jeho povědomí?
Chceme vytvořit kolem projektu komunitu, protože jde o lovebrand – knihy jsou něco krásného, co mají všichni rádi, navíc Češi hodně čtou. Chceme spojovat jak čtenáře s autory, tak i mezi sebou. Samozřejmě používáme PR a sociální sítě, myslíme ale i na lidi, kteří nemají moderní technologie příliš v lásce – proto pořádáme i sezení, setkání a čtení s autory nebo necháváme letáky v knihovnách.
Spolupracujete na projektu i se známými osobnostmi?
Máme ambasadory, mezi kterými jsou například Šárka Strachová, Sandra Kisić, Lukáš Hejlík nebo Terezie Kovalová. Před spuštěním prvního předprodeje jsme s nimi zahájili maskovací kampaň s mottem, že v každém je spisovatel. Ambasadoři ale nepomáhají jen Pointě, budou spolupracovat i s autory, kterým mohou pomoct s propagací, posunutím se dále a tak dále. S Ambasadory také pořádáme vzdělávací eventy.
Projekt působí docela nákladně, vítáte i pomoc zvenčí?
Pokud by někdo chtěl sponzorovat knihy a Pointu, cesta se vždy najde – finance, možnosti nabídnutí prostoru, marketingová pomoc. Kdokoliv je u nás vítán.
Veronika Mahdalová
Narodila se v Ostravě 21. 8. 1989. Na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava získala titul inženýrky – komerční inženýrství v oblasti surovin na hornicko-geologické fakultě. Při škole absolvovala stáž na Filipínách, během posledního ročníku studia nastoupila do práce, kde řešila vzdělávací projekty, poté se věnovala průmyslovým a výzkumovým dotacím. Od roku 2016 pracuje v CreativeDocku – původně jako projektový manažer, od letošního července stojí v čele Pointy, díky tomu je v tuto chvíli jedinou ženou v rámci CreativeDocku, která stojí za velkým projektem.
CreativeDock
V CreativeDocku jde zodpovědnost ruku v ruce se svobodou. Nikdo nikomu nenařizuje, jak má k jednotlivým problémům přistupovat. Neomezuje se zbytečně dlouhými procesy, schvalováním „shora“, nebo dlouhými meetingy. Lidé v CreativeDocku prostě věci dělají a v jednoduchosti vidí kouzlo.