Organizaci celoměstské dopravy má v kompetenci pražských magistrátem zřízená organizace ROPID a nikoli jednotlivé místní radnice městských částí. „Chápeme úsporná opatření dopravního podniku, ale v rámci dopadu na cestující z Prahy 10 by měly být změny v městské integrované dopravě řešeny citlivěji. Proto zrušení některých autobusových a tramvajových linek a navrhované náhradní spoje v nás vzbuzují obavy o funkčnost a plynulost přepravy cestujících,“ vysvětlil postoj radnice desáté městské části její starosta Milan Richter (ODS). Podle Richtera značné komplikace přinese i zrušení tramvajové linky číslo 19, která bude zrušena bez náhrady. Na trase tak zůstane pouze linka 26, ale bez zkrácení přepravních intervalů, aby. „Navrhovali jsme řadu řešení, abychom předešli komplikacím a stresovým situacím pro cestující z Prahy 10, bohužel ve většině případů nebyly vyslyšeny,“ uvedl starosta Richter.
Jedná se o autobusy i tramvaje
Radnice podle svého vyjádření také iniciovala zkrácení intervalů u tramvajové linky číslo 5, která má nahradit linku 11 v oblasti Vinohradské a Černokostelecké. Dále zrušením linky číslo 6 z Otakarovy na Kubánské náměstí se ztrácí vazba na trase Vršovice (jižní část) – I. P. Pavlova, radnice zde navrhovala vedení linky číslo 4 touto trasou. Ani v tomto případě se změny radnice nedočkala. Problematickou situaci pro cestující z Prahy 10 vidí radnice zejména ve zrušení autobusové linky 224, která zajišťovala spojení zastávek U Lípy, Záběhlická škola a Topolová Záběhlické ulice se stanicemi metra Strašnická a Skalka. Zrušení linky se pro cestující nejen prodlouží značně doba přepravy, ale navíc budou muset přestupovat. V souvislosti s tím to budeme mít negativní dopady i na cestování na trase Štěchovická – Strašnická.
Připomínky lze adresovat pouze na městem zřízený ROPID
Podrobný přehled všech naplánovaných změn nejen v Praze 10, které mají platit od září tohoto roku, najdete na www.ropid.cz . Zde také můžete vznést své podněty a připomínky (viz odkaz v navigační liště Podněty a připomínky). Přehled změn – týkajících se Prahy 10 – včetně stanoviska ROPIDu najdete nejen na 6. straně tohoto listu, ale i na online novinách Praha 10 www.NasePraha10.cz.
Jak vidí změny týkající se MHD v Praze 10 ROPID
Zrušení linky 19
Jedinou výhodou linky 19 oproti navrhované náhradě linkami 16 a 26 bylo přímé spojení Strašnic s Palmovkou. Z přepravních průzkumů vyplývá, že vytíženost linky 19 v tomto směru při průjezdu Želivského byla ve špičce všedního dne pouze 26 %. Navíc využívá tento směr třikrát méně cestujících než pomocí linek 10 a 16, jejichž přímý směr zde zůstává zachován. Sloučením nástupní zastávky Želivského ve směru Libeň se už lidé nebudou muset rozmýšlet, na kterou zastávku v tomto uzlu jít a tramvaj jim pojede z téže zastávky ve dvakrát kratším intervalu. Pro cestující z původní linky 19 je tu bezproblémový přestup v zastávce Mezi Hřbitovy mezi linkami 16 a 26, který se odehrává v téže zastávce bez nutnosti kamkoli přecházet.
Zkrácení linky 11 v oblasti Strašnic
Z přepravních průzkumů vyplývá, že u linky 11 nastává v zastávce Flora ve směru z centra výrazný pokles využití, proto bude zkrácena do zastávky Olšanské hřbitovy. Prodloužená linka 5, která linku 11 v úseku Flora – Černokostelecká nahradí, bude nejen lépe odpovídat současné poptávce, ale nabídne obyvatelům Nových Strašnic přímé spojení do oblasti Žižkova a Starého Města. V původním směru do Vinohrad lze použít také metro A, které je vedeno pod značnou částí Vinohradské třídy. Pro cestující ze Strašnic na Vinohrady, kteří nechtějí jet metrem, je tu bezproblémový přestup v zastávce Flora mezi linkami 5 a 11, který se odehrává v téže zastávce bez nutnosti kamkoli přecházet.
Sloučení linek 125 a 271
Důvodem pro sloučení linek 125 a 271 je zvýšení jejich atraktivity a nabídka velmi oblíbeného přímého spojení s oblastí Prahy 5 také pro petrovické a hornoměcholupské sídliště. Je nutné si uvědomit, že linky 125 a 271 jsou jedny z nejspolehlivějších linek a ani na Jižní spojce, ani na Průmyslové ulici nedochází po zprovoznění jižní části Pražského okruhu k pravidelnému zpožďování spojů. Také v porovnání jízdních dob se nová trasa linky 125 nijak nevymyká běžným autobusovým linkám. Trasu ze Smíchovského nádraží až na Skalku ujede za 45 minut, což je například stejně jako celá trasa dnešní linky 154. V případě náhlých mimořádností na Jižní spojce budou případné náhlé potíže s pravidelností řešeny dispečersky.
Zkrácení linky 154 ve Švehlově ulici
Podobně jako linky 123 nebo 218 je i linka 154 v přímém souběhu s tramvajovou tratí ve Švehlově ulici, a to v délce cca 3 km (roční úspora ze zkrácení linky činí 10 mil. Kč). Navíc obsazenost linky 154 se v tomto úseku pohybuje ve všední dny kolem 50 % a na Skalku přijíždí tato linka obsazená pouze z cca 33 %. V letošním roce se připravuje zásadní modernizace tramvajové trati ve Švehlově ulici, díky které se zrychlí cestování a přibudou nové zastávky, jedna z nich například u nákupního centra v Hostivaři. Místo pouhého zkrácení linky 154 na Nádraží Hostivař ve směru od Petrovic bude v oblasti Horních Měcholup nahrazena linkou 183, která nabídne rychlejší cestu na Háje (nebude zajíždět do zastávek Newtonova a Morseova) a také nové přímé spojení s oblastí Žižkova nebo Vysočan, a to v původních parametrech linky 154.
zdroj: ROPID.cz. Na webu organizátora pražské integrované dopravy je také možné v záložce Podněty a připomínky napsat ponděty a připomínky. Na online novinách www.NasePraha10.cz pak najdete kompletní přehled změn autobusů i tramvají v celé Praze i všechna zdůvodnění ROPIDu.