Některé hlasovací místnosti pro referenda nebo senátní či následné komunální volby byly/jsou umístěny ve vyšších patrech škol, ve kterých se volí. Proč tomu tak je a podle jakého klíče jsou tyto místnosti vybírány?
Vychází se vždy z možností škol. Úřad se snaží volební místnosti pro referenda i volby umístit co nejníže či blízko schodiště, ale pokud toto není v možnostech školy, jejich ředitelé nabídnou vyšší patra. Často jsou školy dispozičně strukturovány tak, že v přízemí se vyskytují místnosti technického rázu, například kabinety, zázemí, sborovny atd., a třídy vhodné pro uspořádání voleb jsou ve vyšších podlažích. Nebo je jiný závažný důvod: Například v základní škole v Malešicích byly nabídnuty místnosti vhodné pro senátní a komunální volby v prvním patře, protože v přízemí nejsou vhodné prostory pro konání voleb. Druhé patro má však pronajata soukromá střední škola, takže další vhodné místnosti pro souběžně konané referendum byly v místě v patře třetím.
Přesto vždy platí možnost (viz dále) objednat si předem (i telefonicky) nebo na místě u služby u vchodu do školy schránku přenosnou, což využívá řada voličů.
Co může udělat volič, který třeba až na místě podle svého aktuálního fyzického stavu zjistí, že dojít do patra do volební místnosti je nad jeho možnosti?
Vždy je možné jak pro referenda, tak i volby nechat si službou, která je u každého vchodu do školních budov, téměř obratem přinést přenosnou volební schránku. Pochopitelně je možné po dohodě s volební komisí nebo na radnici (tel.: 267 093 368, 267 093 415) si například v případě nemoci objednat návštěvu volební komise i doma. O obou těchto možnostech jsou voliči při každých volbách opakovaně informováni.
Jak úřad zajišťuje roznášení volebních lístků předem lidem domů s tím, že navíc každý volič může lístky pro komunální volby získat ve volební místnosti?
Lístky roznášejí zaměstnanci úřadu Prahy 10 po své pracovní době. Letos před prvním kolem senátních voleb (u druhého kola se nikdy lístky neroznášejí a voliči je tradičně dostávají až ve volební místnosti, především z toho důvodu, že mezi vyhlášením výsledku hlasování a dvěma postupujícími z kola prvního a začátkem druhého kola je jen asi pět dnů) se úředníci z Prahy 10 při roznášení lístků nejčastěji setkávali s tím, že nebyli vpuštěni ani při opakovaných žádostech o vpuštění do domu k prostoru ke schránkám.
Úředníci na rozdíl od poštovních doručovatelů nemají žádné klíče a musí se spoléhat na vstřícnost lidí v domě bydlících. Úředníci měli instrukce vrátit se opakovaně na nedoručitelná místa, a přes zvonky nebo osobně s obálkami s volebními lístky v ruce požádat o vpuštění ke schránkám. Nájemníci byli v drtivé většině vstřícní, a tak bylo přes devadesát procent schránek zaneseno. Počet nezanesených schránek, činila u letošních voleb cca 8 %.
Co má dělat člověk, který volební lístky k volbám (aktuálně komunálním) nedostal, založil je, poškodil, nebo je k dispozici z jakéhokoli důvodu zkrátka nemá?
Pokud se chce účastnit voleb, lístky mít žádné sebou nemusí! To platí u proběhlých senátních voleb i nyní u komunálních. Může si je zapomenout před cestou k volbám, doma je někam založit, omylem je poškodit (např. polít, popsat jejich zadní stanu poznámkami apod.) či hypoteticky nemusí mít sadu kompletní. Každopádně vždy u své příslušné volební komise dostane jednu kompletní sadu lístků a jednu volební obálku, do které svůj lístek s volbou vloží.
Naopak u referend se žádné lístky dopředu neposkytují, občané jsou s tématy a otázkami seznámeni dostatečně a komplexně předem jinak, a lístky k referendu se vydávají až na místě po registraci u volební komise pro referendum.
Kde přesně tedy dostávají voliči lístky k referendu Prahy 10, které se předem neroznášejí?
K referendům dostávají voliči lístky v hlasovací místnosti referenda. Tyto místnosti jsou odlišné od místnosti, kde se konají „tradiční“ volby (senátní či komunální) proto, že to jednak zmiňuje zákon, a též to vyžaduje i nadřízený orgán Úřadu městské části, tedy Magistrát hlavního města Praha. O této skutečnosti byli lidé informováni.