Za neobydlený dům se považuje takový, ve kterém se v okamžiku sčítání nenacházel ani jeden obydlený byt. Z hlediska důvodů neobydlenosti těchto domů byly v 71,8 % případů uvedeny „nespecifikované jiné důvody“. Přitom v případě rekonstrukce či odstranění jiných dalších překážek (například dědické řízení, aktivnější využití domů ze strany městských částí) by v těchto domech mohlo vzniknout mnoho tisíc bytů, který by výrazně odlehčily převisu poptávky po nových bytech nebo pronájmech v Praze.
Komentář architekta Štěpána Tomana ze společnosti Ting Architects
„Neobydlené byty v praze nejsou homogenní skupina. K jejich neobsazenosti vedou různé příčiny. U starších objektů jsou to hlavně nevyjasněné majetkové nebo právní vztahy, koupě objektu za účelem pozdějšího prodeje a nebo vysoké náklady na jejich renovaci.
Především ve vnitřní Praze je relativně vysoké procento objektů vlastněných za účelem pozdějšího prodeje nebo s nevyjasněným investičním záměrem.
Problém je v tom, že současné ceny nemovitostí jsou tak vysoko, že případné renovované byty - ať už na prodej, nebo k pronájmu - se automaticky musí posunout do kategorie luxusních bytů nebo alespoň bytů vyšší střední třídy.
Problém s nedostatkem bytů je v Praze přitom spíš ve spodní části cenového žebříčku. Zprovoznit tyto domy za účelem bydlení se proto jejich majitelům nevyplatí. Objekty většinou potřebují alespoň minimální rekonstrukci a tato investice, která nemá dlouhodobější potenciál a organizační náročnost, je odrazující.
U klasických prvorepublikových činžovních bytů o dispozici 1+1 se celková rekonstrukce pohybuje někde mezi 400 až 600 tisíci korunami v závislosti na stavu sítí, vytápění a konstrukcí.
U vlastního objektu většinou opravu nejčastěji potřebují okna, střecha a rozvodné sítě. Což mohou být pro některé majitele menších činžovních domů už takové náklady, které nejsou sto unést. Tyto případy však je možné řešit například spoluúčastí.
Některé objekty jsou vlastněny městskými částmi nebo přímo Prahou. V těchto případech je celý problém ještě zatížen rozhodovacím a realizačním procesem komunální politiky.“