Tlačítko tísňové péče dokáže přivolat pomoc v případě pádu, nevolnosti nebo dezorientace. Umožňuje tak žít soběstačný život s jistotou, že v případě potřeby přijde pomoc.
„Při zavádění systému tísňové péče jsme mysleli hlavně na ty seniory, kteří nechtějí opustit svůj domov ale kvůli svému vysokému věku také potřebují jistý druh dohledu a pomoci, která pro ně bude připravena 24 hodin denně,“ říká Jan Lorman, ředitel spolku Život 90, který tísňovou péči provozuje.
„Tísňová péče Života 90 je vlastně takový komplex služeb. Nejde jen o samotné hlídání a přijímání poplachových zpráv pomocí tlačítka. Instalujeme uživateli také čidlo pohybu, takže i když nestihne tlačítko použít, pomoc přijde. Pravidelně také všechny uživatele obvoláváme, jsme s nimi v kontaktu a známe je, což je velkou výhodou ve chvíli, kdy nás potřebují,“ dodává vedoucí služby Eliška Fousková.
Život 90 se pomocí domácí nebo venkovní tísňové péče stará o 1 200 seniorů ve 13 krajích České republiky. Nyní do poskytování této služby vstupuje Nadace České spořitelny, která se rozhodla podporovat provoz služby jedním milionem korun ročně. Pro nové žadatele o službu to znamená, že odpadá pořizovací a instalační poplatek za službu, který byl v řádech tisíců korun.
„Služba tísňové péče dodává seniorům – a také jejich rodinám – nesmírně důležitý pocit bezpečí. I přes komplikace spojené s přibývajícím věkem, pomáhá lidem žít plnohodnotně a beze strachu ve svých domovech. Nadace České spořitelny byla partnerem tísňové péče Života 90 již v minulosti a nyní se s odstupem několika let vrací ke spolupráci na rozšíření této velmi potřebné služby i do zbývajících regionů ČR“ říká Dagmar Sladká, tajemnice Nadace České spořitelny.
Jak tísňová péče funguje?
V případě krizové situace, kdy se uživateli udělá nevolno, upadne a nemůže vstát, je týrán, okraden nebo potřebuje jinou pomoc, stačí jen zmáčknout tlačítko, které u sebe nosí. Během chvíle je propojen s dispečinkem tísňové péče. Operátorky zjistí, co se stalo a podle situace zorganizují potřebnou pomoc – zavolají rodině, pošlou výjezdovou službu s klíči od bytu uživatele, zorganizují příjezd záchranné služby, policie nebo hasičů.
Čidlo pohybu v domově uživatele – jistota pomoci
Domácí verze tísňové péče je chytré zařízení, které obsahuje nejen tlačítko, ale i čidlo pohybu. To sleduje nečinnost a nepohyb v bytě. Stane-li se, že uživatel upadne a nestihne tlačítko použít, čidlo po nastavené době samo spustí alarm a volá dispečink tísňové péče. Služba tak dokáže zachránit život a vylučuje riziko, že uživatel leží na zemi svého bytu zraněn a bez pomoci i několik dní.
Pravidelná volání
Další velmi oceňovanou výhodou a jedinečností služby tísňové péče Života 90 je pravidelné volání – operátorky dispečinku jednou týdně všechny uživatele obvolávají. Díky tomu, že pravidelně sledují a aktualizují informace a stav uživatele, jsou pak schopny ještě rychleji a efektivněji zorganizovat pomoc, kdykoli ji uživatelé potřebují.
Pomoc při ochraně majetku
Čidlo ale může mít i opačnou funkci – v době své nepřítomnosti v bytě ho uživatelé používají i jako zabezpečovací systém. Uživatel operátorkám nahlásí, že byt opouští, a čidlo pohybu přepne na hlídací režim. Pokud do „zakódovaného“ bytu někdo vstoupí, operátorky zjistí, kde a v čím bytě k tomu došlo.