Prvním důvodem je špatný stav mostu. Podle Kloknerova ústavu, který pro Správu železnic zpracovával analýzu, by pro zachování mostu muselo být vyměněno téměř 70 procent celé konstrukce. Existuje i oponentní posudek, který ukazuje, že by bylo nutné vyměnit asi 60 procent.
Zachovat a opravit
Ke zbourání mostu může dojít jen v případě, že ministerstvo kultury rozhodne o sejmutí památkové ochrany. Proti jsou politikové z vedení Prahy. Chtějí most zachovat a opravit, jak uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) v diskusi ve Winternitzově vile. Most je památkářů významnou technickou kulturní památkou v Pražské památkové rezervaci.
Třetí kolej nutná
Jsme druhého důvodu, proč chce Správa železnic most zbourat a nahradit novým. Adam Scheinherr navrhuje, že by vedle opraveného mostu vznikl další most subtilní konstrukce s třetí kolejí. Uvedl, že město je připraveno se na stavbě druhého mostu se podílet i finančně. Třetí kolej totiž Praha kvůli kapacitě železniční dopravy zoufale potřebuje. Správa železnic nevidí stavbu druhého mostu jako vhodné řešení. Je to i vzhledově hodně krkolomné. Nutné je rychlé řešení, které nahrává bourání.
Více cestujících
Jak uvedl ROPID, za uplynulý rok narostla meziročně intenzita železniční osobní přepravy o tři procenta. Loni cestovalo železnicí na jízdenky pražské integrované dopravy 161.495 cestujících za jeden pracovní den. Před deseti lety pouze polovina dnešního počtu cestujících. Přes most přejede denně přes 21.000 lidí to je denně 366 vlaků. Optimální kapacita je podle Lukáše Tittla z Institutu plánování a rozvoje (IPR) 265 vlaků. Je tu i chystaná zastávka na Výtoni. „Každá zastávka snižuje kapacitu trati. Pokud ji m uděláme, máme problém se zvětší,“ řekl Tittl.
Diskuse k mostu budou pokračovat ať dopadne rozhodnutí ministerstva kultury jakkoliv. Před časem navrhla Správa železnic tříkolejný most velmi podobný tomu historickému. Hovořilo se i o vytvoření repliky. V 90. letech se uvažovalo o zbourání a nahrazení mostem, po němž by jezdila kromě železnice i automobilová eventuelně i tramvajová doprava.