Jan Bělohubý
Praha 10 - Jezdíte na Želivského, do Malešic nebo v okolí Strašnic? Pak můžete potkat v běžném provozu hybrid Solaris Urbino 12 Hybrid. Technologie hybridu, kdy naftový motor pohání el. generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Elektrická energie je ukládána do kondenzátorů namísto obvyklejších baterií. Kondenzátory jsou dobíjeny spalovacím motorem a při brždění. Výrobce deklaruje životnost kondenzátorů a hybridního řetězce na 12 let. Dvanáct metrů dlouhý autobus (u hybridů se nepoužívá slovo elektrobus, protože to není jen elektrobus) Solaris Urbino 12 Hybrid pojme 102 cestujících (24 sedících, 78 stojících) a vnějším vzhledem splňuje požadavky dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl také testován. Cestující veřejnost bude moct testovaný autobus potkávat na linkách, které vypravuje garáž Hostivař, a aktuální jízdní řády budou dostupné na stránce DPP. V prvním týdnu to bude určitě l. 199.
Základní technické parametry autobusu:
Označení: Solaris Urbino 12 Hybrid
Výrobce: Solaris Bus Coach S.A., Polsko
Celková délka: 12 000 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 100 mm
Rozvor náprav: 5 900 mm
Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI
Objem válců 4 500 cm3
Maximální výkon 151 kW/2300 ot./min.
Výkon elektromotoru 120 kW (krátkodobě až 170 kW)
Provozní hmotnost 11 665kg
Největší povolená hmotnost: 19 000 kg
Celková kapacita: celkem 102 (k sezení 24, k stání 78)
Nejvyšší rychlost 75 km/h