„Bez společné dohody by navýšení nebylo možné kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů (ROPID a IDSK) provést,“ uvedl středočeský radní Petr Borecký (STAN). Ke zdražení vedl kraj dlouhodobý propad příjmů. Je ale ještě jedna cesta výrazné omezení dopravní obslužnosti, což ale zatím nechce nikdo. Otázkou je, zda ke zdražení skutečně dojde od července, protože byť pražští koaliční politici hovoří o zdražení jízdného přes rok, zatím o tom nejednali. Středočeši jsou toho názoru, že navržené změny nebudou mít na rezidenty hlavního města výrazný vliv, neboť u nich nedojde ke změně cen jízdného pro pražská časová pásma P, 0 a B. „Změny pro území Středočeského kraje budou naopak komplexnější. Týkají se totiž jednotlivého i časového jízdného,“ upozorňuje Petr Borecký. „Oproti situaci v hlavním městě náš kraj poskytuje návazně na státem nařízené zvýhodněné jízdné slevu 75 % pro žáky, studenty a občany starší 65 let, takže dopad zdražení jízdného je na tyto skupiny cestujících poměrně malý. Naším cílem je převést část rezidentů na časové, tj. dlouhodobé, jízdné, a proto dojde časem k další diferenciaci tarifů a zejména pak zvýhodnění celoročních kupónů.“
Středočeši argumentují také tím, že se tarify se nezměnily od roku 2011, přičemž podle nich narostal inflace asi o 21 procent. Zvýšené náklady na dopravu si vyžádal i růst mezd řidičů a také nákup nových autobusů. Od roku 2017, kdy kraj dával na veřejnou dopravu 2,15 miliardy korun, loni to bylo 3,5 miliardy a letos to bude ještě víc.
V prvních dvou tarifních pásmech bude navýšení 17 a 22 procent, ve třetím a čtvrtém pásmu 25 procent a od šestého jde v průměru o 30 procent. Od šestého pásma dál je podle Boreckého zdražení výraznější, protože se v těchto pásmech v posledních letech uskutečnila integrace a cestujícím se jízdné snižovalo.
Středočeši už loni zrušili žákovské a seniorské jízdné zavedené v minulosti na základě předvolebního slibu ČSSD. Žáci, studenti a lidé nad 65 let mohli do konce loňského roku v regionu jezdit zdarma. Tato skupina má stejně jako jinde ze zákona slevu 75 procent z jízdného a zbylých 25 procent jim na požádání zpětně proplácel kraj. (tík)