První průvodčí tramvaje nastoupily tehdy do svého zaměstnání 1. prosince 1915, kdy byly zařazeny do stálé služby na vlečných vozech. Tehdejším Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy, předchůdci DPP, pomohly v období první světové války nahradit muže, kteří museli narukovat na frontu.
První světová válka přinesla pražské tramvajové dopravě mnoho těžkostí. Tramvají se navíc kromě přepravy cestujících využívalo i k přepravě raněných, rozvozu potravin a odvozu komunálního odpadu. Jenže mnoho zaměstnanců muselo narukovat na frontu. Řidiče tak nahrazovali zámečníci z vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají. I tak ale stále chyběli průvodčí. Tato profese u pražských elektrických podniků byla konkrétně pojmenována „řidič-průvodčí“ a byla od počátku provozu výlučnou doménou mužů.
„Pražský dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno 800 mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích 400 žen a dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ řekl Pavel Fojtík, historik pražské MHD. V říjnu 1915 rozhodla správní rada Elektrických podniků usnesení přijmout 10 – 12 žen ve věku 20 – 30 let, s ukončenou obecnou školou a s dobrou znalostí pražského místopisu. Po desetidenním výcvikem měly brát 30 haléřů za hodinu. Zájem o práci předčil všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. Dne 1. prosince 1915 po absolvování kurzu nastoupilo prvních 40 žen. Poprvé byly nasazeny pravděpodobně na linku č. 2, která tehdy jezdila zFlory na Špejchar. Na konci války v podniku pracovalo 375 žen průvodčích, ale po jejím skončení bylo potřeba vrátit do služby muže, kterým skončila vojenská služba, byly všechny tyto ženy k 1. dubnu 1920 propuštěny. Druhá vlna žen se pak objevila za druhé světové války a po jejím skončení ženy v pražské MHD zůstaly.
Ženy u DPP
V současnosti tvoří ženy cca 15 % (1.658 žen) z celkového počtu 11.000 zaměstnanců DPP, z toho je například 232 řidiček tramvaje, 57 řidiček autobusů a 5 revizorek…