Podle informací časopisu Naše Praha provozovala společnost Rail Cargo do prosince 2015 terminál v areálu nákladového nádraží Praha-Žižkov, z něj přesunula aktivity na terminál Mělník a připravuje výstavbu nového překladiště v Malešicích. V celé věci je příslušným úřadem magistrát hlavního města. Desátá městská část se kromě obav v průjezdů kamionů též chtěla zbavit průmyslového charakteru čtvrti. Problém je dlouhodobý a městská část se mu věnuje několik let, během kterých k záměru měli možnost vyjádřit se i občané. Místním radnicím vadí, že by překladiště vzniklo v těsné blízkosti obydlených lokalit. "V ohrožení by bylo nejen ovzduší, ale překladiště by bylo i hlučné, zvýšilo by průjezdnost kamionů o nejméně 130 souprav denně a znamenalo by to konec budoucímu rozvoji v této části Malešic," upozorňuje radní pro územní rozvoj Prahy 10 Bohumil Zoufalík (Hnutí pro lepší desítku). Záměr vybudovat v Malešicích obří překladiště, kde by se z vlaků nakládaly kontejnery na kamiony, přitom dotčené radnice kritizovaly už při připomínkování návrhů Metropolitního plánu.
Praha dlouhodobě neřeší dopravu ani obchvat metropole
Plán na jeho vybudování ale v návrzích přesto pokaždé zůstal. "Studii, kterou developer Rail Cargo Terminal zaslal k připomínkování, navíc zadával a tudíž platil sám developer. Proto chceme našimi připomínkami docílit toho, aby byla zpracována studie EIA o možných dopadech na životní prostředí. Rozumíme kolegům a obyvatelům z MČ Prahy 10 a plně je podporujeme, nás navíc trápí doprava. Křižovatka Kbelská – Průmyslová x Poděbradská, je nejvytíženější úrovňová křižovatka v Praze, kde projede denně více jak 70000 vozidel. Plánovat projekt takové rozsahu bez zajištění dostatečných kapacit z hlediska infrastruktury, je nepřijatelné. Navíc se obáváme hlukových, prachových a emisních dopadů, kdy z hlediska cyklické dopravy cca 300 kamionových souprav denně, výrazně zhorší již tak napjatý stav životního prostředí. Pokud nebude konečně dořešen vnitřní a vnější okruh Prahy je bezpředmětné se k tomuto tématu vůbec vracet. To jsou některé z důvodů, proč tento projekt nechceme a nemůžeme podpořit," vysvětluje radní pro dopravu a životní prostředí Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS). "Oblast Malešic i širšího okolí prošla v posledních desetiletích prudkým rozvojem a z původní průmyslové části se stal v podstatě intravilán města. Na to MČ Praha 14 dlouhodobě poukazuje i ve svých zásadních připomínkách k návrhu Metropolitního územního plánu. Vybudování překladiště v tomto místě jde zcela proti strategii Prahy vymístit nákladní dopravu z širšího centra a je v podstatě uvnitř plánované nízkoemisní zóny. Stovky kamionů a návazná další nákladní doprava by vedla ke kolapsu dopravy v této lokalitě a znamenala zničení potenciálu rozvoje celé této části Prahy," varuje Radek Vondra z TOP 09, starosta MČ Praha 14.
Cabrnochová: Stojíme za občany Malešic
Obyvatelé starých Malešic, ke kterým by z překladiště měl dokonce vést hlavní sjezd, sepisují petici. "Praha 10 stojí za občany Malešic, kteří s projektem obřího překladiště nesouhlasí. Na konci roku 2016 jsme uspořádali setkání místních občanů. Podporujeme dopravu zboží po železnici, nicméně toto překladiště nemá sloužit pro obsluhu Prahy a Středočeského kraje, ale pro obecný přesun zboží mezi zámořskými překladišti a evropským vnitrozemím. Proto je nesmyslné, aby bylo umístěno v oblasti, kde se navíc připravuje několik obytných projektů," říká radní Prahy 10 a předsedkyně komise územního rozvoje Ivana Cabrnochová (SZ). "Dostali jsme extrémně krátkou dobu, během které jsme se museli vyjádřit, ale stihli jsme to i díky spolupráci mezi dotčenými městskými částmi. Cílem městských částí je, aby projekt v navržené podobě a na navrženém místě nevznikl," dodává Cabrnochová.