„Krajská rada schválila závěry hodnocení ekonomické efektivnosti a rozhodli jsme se pokračovat v další investorské přípravě akcí,“ uvedl středočeský radní pro oblast dopravy Petr Borecký (STAN). Konkrétně by mělo jít o náhradu nynějších příměstských autobusových linek 375 (trolejbus pojede z Harfy do Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi) a 377 (z Letňan do Kostelce nad Labem).
Budou (snad) i dotace z Evropy
Celkové náklady na přípravu a realizaci stavby tratí budou hrazeny na základě smlouvy o spolupráci mezi Dopravním podnikem hl. města Prahy a Středočeským krajem. „Praha a Středočeský kraj se budou na nákladech podílet podle toho, jaká část trati leží na jejich katastrálním území,“ upřesnil Petr Borecký. Jak dále uvedl, tyto dvě linky jsou technicky realizovatelné a na základě předpokládaných parametrů jsou i ekonomicky efektivní. Finance na dobudování trati by mohly jít z evropských dotací.
Středočeši budou také platit
„Investorská příprava staveb a jejich realizace by měla probíhat v letech 2020-24. První celý rok provozu se předpokládá v roce 2025,“ uvedl Borecký. Podle něj jsou dotační podmínky v současné době nejasné, nicméně Středočeský kraj počítá se spolufinancováním z dotačních zdrojů ve výši 70 nebo 85 procent.
Návratnost je zajišťěna
Z přepravního hlediska nedojde ke změnám, nicméně pozitivní dopad je zřejmý v oblasti životního prostředí (zejména výfukové plyny a hluk). „Podstatně se sníží uhlíková stopa,“ upozornil Petr Borecký. Z ekonomického hlediska projekty obou linek pohybují nad hranicí ekonomické efektivnosti a je tedy zajištěna návratnost vynaložených prostředků na zřízení a zajištění provozu parciálních trolejbusů. Stavbou bude rozšířena stávající síť trolejového vedení, která umožní nahradit autobusové linky za trolejbusové a v případě použití parciálního trolejbusu umožní dobití jejich baterií.
Praha už má vlastní trolejbus
Praha obnovila trolejbusovou trakci 15. října 2017 na lince 58 ( trať souběžná s autobusem 140).
Od 15. srpna 2020 má Praha po 60 letech první vlastní trolejbus, který je nasazen do provozu na lince 58 mezi Palmovkou a Letňany. DPP koupil vůz ŠKODA 24 Tr Irisbus evidenčního čísla 9508 od plzeňských dopravců je přelakován do pražských barev a slouží primárně ke školení řidičů a technického personálu a k pokračování různých testů na drážní infrastruktuře, jejichž výsledky slouží k přípravě plánované elektrifikace vybraných autobusových linek. Každou sobotu odpoledne jej DPP bude nasazuje v pravidelných hodinových intervalech na linku 58.
Chystají se další linky
DPP připravuje elektrifikaci autobusových linek 140 a 119 systémem dynamického nabíjení, tj. jak výstavbu napájecí trolejbusové infrastruktury, tak i veřejné zakázky na nákup nových vozidel. Pro linku 119 DPP plánuje nakoupit 20 velkokapacitních tříčlánkových až 25 metrů dlouhých bateriových trolejbusů a pro linku 140 celkem 15 kloubových 18 metrů dlouhých bateriových trolejbusů. Zahájení provozu nových trolejbusů na obou linkách DPP předpokládá na přelomu let 2022 a 2023. V souladu se schválenou koncepcí zavádění alternativních pohonů v rámci pražské autobusové MHD jsou v úvodní fázi přípravy projekty elektrifikace dalších linek, a to 131, 137, 176 a 191.