S chaoticky se rozšiřující modrou smrtí nekoncepčních rezidenčních zón začala většina obchodních center (OC) mimo centrum dosud bezplatné parkování regulovat. Parkovací domy OC nebyly hrazeny z veřejných peněz. S nadsázkou lze konstatovat, že za poslední léta nová místa vznikla díky OC i developerům bytových komplexů - bez nich by Pražané mohli parkovali nejblíže na Moravě. OC investovala kvůli zákazníkům, ne jako bezplatná odkladiště aut návštěvníků metropole, kteří přestoupí na MHD - těm slouží dvacítka městských P+R s asi 3 tisíci místy a denní taxou pár desetikorun. Kapacitně už ani velká parkoviště OC na okrajích (Letňany, Zličín, Štěrboholy) poptávce nestačí. Podle informací Naší Prahy míří denně do města více než sto tisíc lidí.
Každá lokalita má něco jiného
Každé OC má individuálně nastavenu (logicky se měnit může) dobu zdarma. Nejčastěji hodina, tři, pět. Při nákupu či kinu mohou prodloužit. Pozor: limit bývá denní a při opakovaném vjezdu díky kamerám identifikujícího SPZ dobu sečtou. Není nic blbějšího než u závory se spěchajícími řidiči za zády zjistit přeťáplý limit. Ostatně omezení repetitivního vjezdu platí i letišti. Centra rozšiřují i platby bankokartami a SMS. Každé OC má (a nemá) jiné benefity. Příklady? Letňany má nonstop Tesco, (nyní) parkování zdarma, kina, sportoviště, metro. Černý most boduje kinem i kapacitou (tisíce míst) a skvělou navigací. Benefit Šestky je blízkost letiště, Edenu nonstop Tesco, dvoupatrové podzemí či fotbal jen pár metrů. U Harfy lidé chválí metro i výstup přímo do O2 arény. U Flory bodují kinosály i krátký dojezd metrem do centra. Na Chodově lidé chválí barevnou navigaci či pestrost výjezdů včetně dálnice, v Hostivaři kinosály. Arkády Pankrác nabízí metro i rychlý výjezd, kdy nemusíte zastavovat (lístek vždy hluboko v kapse), a závora se při nepřekročení limitu zvedne. Nový Smíchov má kapacitu a lokalitu, Zličín (Metropol i Avion) nonstop Tesco, okruh i nejdelší metro, které vás do centra dostane natotata. Toto jsou spíše jen příklady. Nepřinášíme výčet, ale příklady, jak OC rozšiřují a inovují parkovací možnosti v protikladu s magistrátem a jeho nevyužitými miliardami na účtu.
"Část politiků volá po dalších restrikcích a omezení autodopravy namísto toho, aby rozšiřovali, zlevňovali a zatraktivňovali městskou hromadnou dopravu."
Restrikce vs. zlepšování MHD
Bez ohledu na idee lidé využívat i individuální dopravu budou. V OC jsou situována kina, fittness, stravování, pošta, kancelář plynáren i elektráren, cestovka, půjčovny, kadeřník, servis obuvi i lékař... Většinový Pražan chová sympatie k obchůdkům, trhům a živnostníkům „ve své ulici“, a přesto je pocitově dokáže sladit s autem realizovanými týdenními nákupy i zábavou v OC na periferii. Bohužel vedení města dlouhodobě problematiku dopravy ignoruje a neinvestuje do infrastruktury – nestaví nové tramvajové tratě, metro, obchvaty, příměstskou železnici, podzemní tunely, záchytné parkovací domy na okrajích, ani v centru podzemní. Maluje dál a dál modré čáry a kasíruje. Odborníci očekávají omezení u všech OC a několikaleté zhoršování situace. Pod tlakem kritiky i médií až nyní politici slibují oplotit pár pozemků na okrajích města. Postup akceptovatelný u rockového koncertu vydávají za „řešení“. Nové metro či tunelový komplex vznikne nejdříve za deset spíš dvacet let, město si při řešení zásadních problémů jako panda do Troje ano/ne či nová hala pro Muchovu epopej na Vítkov ano/ne, totiž zapomnělo zajistit i pozemky na stanice metra. Část politiků volá po dalších restrikcích a omezení autodopravy namísto toho, aby rozšiřovali, zlevňovali a zatraktivňovali hromadnou dopravu.
"Většinový Pražan chová sympatie k obchůdkům, trhům a živnostníkům „ve své ulici“, a přesto je pocitově dokáže sladit s autem realizovanými týdenními nákupy i zábavou v OC na periferii."