Prodloužení trati povede k dálnici D8 a k plánovanému velkému parkovacímu domu P+R. To má výrazně snížit individuální automobilovou dopravu na severu Prahy. Dojezd na stanici metra Kobylisy bude činit 8 minut, na Staroměstskou pak půl hodiny. Uvedl to náměstek primátorky pro dopravu, školství a volný čas Petr Dolínek.
Kudy povede?
Navržená trať má vést z Kobylis v ose ulice Ústecká, mimo území Prahy pak v ose silnice č. II/608. U mimoúrovňové křižovatky s dálnicí D8 je navržena mostní estakáda a za dálnicí ukončení s parkovacími kapacitami P+R. Dojezdová doba od tohoto parkoviště P+R tramvají ke stanici metra Kobylisy by činila cca 8 minut, přímá jízda z parkoviště P+R tramvají do centra Prahy (stanice Staroměstská) pak cca 30 minut. Délka novostavby trati je 5,6 km, předpokládané náklady dle studie pouze na tramvajovou trať 1,940 miliardy korun. Nejdražší součástí bude mimoúrovňové křížen dálnice D8). Výše nákladů bude zpřesňována. Náklady budou navýšeny o cenu zřízení parkovacích kapacit (parkovací dům P+R).
Proč do Zdib?
„Dlouhodobým zájmem Prahy je dostat co nejvíce dojíždějících do městské hromadné dopravy na hranici města. Tady půjde o komfortní propojení bezpečného parkovacího domu s ekologickou a rychlou dopravou buď na metro, nebo až do centra. Navíc se zklidní hlavní komunikace v Dolních Chabrech a uděláme z ní typický městský bulvár,“ řekl Petr Dolínek.
A co na to Středočeši?
Středočeský čaj dlouhodobě studuje možnosti prodloužení dopravy, především tramvajové, z Prahy do středních Čech například z Písnice do Jesenice. Loni z podnětu Středočeského kraje už byla zpracována technická studie tramvajové tratě Vozovna Kobylisy – Zdiby. Proběhly i konzultace s Dopravním podnikem Praha. hl. m. Prahy byl na jednáních k Akci přizván jako konzultant v technických otázkách. Tramvaj je rychlejší a má větší kapacitu než autobusová doprava. Mají vzniknout nejen kapacitní parkoviště P+R, ale i terminály MHD v místech křížení uvažované trati s se stále nedostavěnou trasou Pražského okruhu a se stávající dálnicí D8.
A jak to bude jezdit?
Přímá jízda do centra bez přestupu by ve špičkách pracovních dnů měla být v intervalu 4 minut, tak jak nyní jezdí linka 17. Je předpoklad že se výrazně sníží objem automobilové dopravy v přilehlé části Prahy. Zklidní se i provoz na hlavních komunikací ve Zdibech a Dolních Chabrech, kde zřízení tramvajové trati uličnímu profilu přinese znaky městského bulváru namísto nynější čtyřpruhové komunikace.
Středočeši počítají s tím, že by se trať protáhla dál například do Sedlce u Líbeznic. Optimisté tvrdí,m že by se mohlo už v roce 2024 jezdit, pesimisté říkají, že kdoví, kdy se začne stavět. Faktem je, že na přípravu stavby jsou potřeba nejméně čtyři roky.
A další?
Tramvajové tratě by se daly protáhnou i z Písnice do Jesenice či ze Spořilova přes Jižní Město až do Průhonic.