Naše Praha - Český domov
  • Naše Praha Centrum (Praha 1, Praha 2)
  • Naše Praha 3 (Praha 3)
  • Naše Praha 4 (Praha 4, Praha 11, Praha 12)
  • Naše Praha 5 (Praha 5, Praha 13, Praha 16)
  • Naše Praha 6 (Praha 6, Praha 17)
  • Naše Praha 7 (Praha 7)
  • Naše Praha 8 (Praha 8)
  • Naše Praha 9 (Praha 9, Praha 14, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha 21)
  • Naše Praha 10 (Praha 10, Praha 15, Praha 22)
  • Zprávy
    • Zprávy
    • Sport
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Rozhovory
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Inzerce
    • Ceník online inzerce
    • Kariéra
    • Obchodní podmínky
    • Kontakty
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 8°C
Časopis všech Pražanů

přihlášení registrace
Pondělí 18. Únorasvátek má Gizela
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • Rozhovory
  • PR články

Duál, neduál, pokračováním Blanky má být Vlasta, doufejme že v podzemí

Pokračování Blanky je na světě, trvalo to pěkně dlouho. Ale nedělejte si iluze bude to ještě pěkně dlouho trvat - do roku 2031. A o co vlastně jde? O 10 kilometrů komunikace, která navazuje na tunelový komplex Blanka a která snad zmírní různé dopravní zácpy třeba v Praze 6, v Praze 8 a některých dalších sousedících oblastech a uleví lidem pokud jde o hluk a exhalace. Oskar Kuptík

tak by měl vypadat okrud tedy pokračování Blanky
tak by měl vypadat okrud tedy pokračování Blanky

Zastupitelé hlavního města Prahy konečně schválili záměr téměř jednohlasně přesněji  54 pro, tři se zdrželi, takže konečně se něco začalo dít.

Co vlastně zastupitelé schválili?

Pražští zastupitelé schválili zakázku na projekt chybějící části Městského okruhu

Praha vypíše zakázku za 344,3 milionu korun bez DPH na projekt dokončení vnitřního okruhu mezi Pelc-Tyrolkou a Balabenkou. Takže jde teď o projekt! Takže  dopravní situace se změní tak asi za 13let. Toto rozhodnutí přichází pozdě, mělo přijít už v době, kdy se Blanka stavěla, připomínáme, že smlouvu o postavení tunelů podepsal primátor Pavel Bém v roce 2006 a hotová měla být v roce 2011. A právě někdy v průběhu těchto let se mělo odehrát to, co se stalo dnes. Možná, že teď by bylo pokračování Blanky, které se má jmenovat Vlasta už před dokončením.

Další studená sprcha je Duál

Ve schváleném záměru je schováno čertovo kopýtko, které tam podsunul zastupitel a šéf dopravního výboru Matěj Stropnický (Trojkoalice/Zelení), Jmenuje se Duál.  Co to znamená? Je to jiná varianta pokračování Blanky a to tak, že by mělo dvě větve, které by vedly především po povrhu, v podstatě by se zvýšila kapacita nynější komunikace a  bylo by to levnější. Odhaduje se, že Vlasta  by měla stát kolem 40 miliard korun,  kdežto Duál  by stál tak polovinu.

Kde se duál vzal?

Duál nevymyslel Matěj Stropnický  nýbrž bývalý starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS), který, když viděl, že  nikdo nepečuje o možné pokračování Blanky navrhl v té době  (to zdůrazňují v té době) rychlejší řešení, tak, aby po dokončení Blanky  nezůstala komunikace, která končí špuntem.  S tím, že některé části Duálu, což mělo být provizorium, se využijí pro definitivní řešení. Neuspěl.  Záměr je sice tak jak bylo navrhováno, ale stále je ještě možné, že právě Duál nakonec vyplyne, jako lepší řešení. Musí se to ale ještě prověřit (EIA, modely propustnosti dopravy apod.) Duál se dostal do usnesení i přes odpor opozice a také časti koalice (ANO a ČSSD). Proč?  Kdyby totiž hlasovala ČSSD a ANO  proti Duálu, znamenalo by to rozpad koalice a tak se to vyřešilo šalamounsky – Vlasta zůstala a za ní se krčí Duál.

Co by znamenal Duál pro Prahu?

No přeci ušetřila by. Traumatizující zážitek, kdy se ze 17 miliard za Blanku stalo náhle  43 miliard zřejmě hraje hlavní roli. To ostatní je zřejmě podružné. Naprosto přesně to ale vyjádřil na  zastupitelstvu, kde se o Duálu jednalo místostarosta Prahy 9 a pražský zastupitel Marek  Doležal (TOP a nezávislí): „Mě v tuto chvíli v žádném případě nepřesvědčí o tom, že 25 nebo 20 mld. proti 40 mld. je ta zásadní věc, která má variantu duál upřednostnit před stávající variantou, tzn., plnohodnotného tunelového komplexu Blanka II nebo Vlasta.“ Doporučil jít se podívat  jak to denně vypadá na Kbelské, na Průmyslové, na okruhu, na Liberecké. „Praha 9 v tuto chvíli má obrovskou zátěž, co se týká indukce dopravy ze stávající Blanky. Proto Praha 9  svým usnesením vyzvala  k dostavbě městského okruhu, ale ne ve variantě Duál. Proti Duálu je samozřejmě Praha 14 (Černý Most a okolí) ale i Praha 3, a samozřejmě také Praha 8.

Hlas pro Duál

Trojkoalice  vidí  Duál jinak: „Upřednostňujeme vedení městského okruhu  zahloubenými Holešovičkami, Libereckou, Kbelskou a Průmyslovou, tedy z části po stávajících komunikacích, které budou rekonstruované a upravené pro nový dopravní režim. Na trase má být několik tunelových úseků, mj. v Holešovičkách nebo v celém úseku mezi ulicemi Kolbenovou a Poděbradskou. Naopak v oblasti Průmyslové, kde není obytná zástavba, by okruh vedl po povrchu. Pro tuto variantu zpracovává město podrobnou studii, tak aby byla plně srovnatelná s trasou, která byla projednávána v procesu EIA,“ uvedl  spolupředseda Strany zelených v Praze Ondřej Mirovský. Zelení upozorňují na to, že  Libeň, Žižkov i Malešice musí být ochráněny před devastací obřími mimoúrovňovými křižovatkami. Podmínkou zprovoznění vnitřního okruhu je existence vnějšího silničního obchvatu Prahy, aby nehrozilo nebezpečí, že vnitřní okruh bude zneužíván pro nákladní tranzit.

Patří MHD do tunelu?

Tunely městského okruhu  by měly využívat i autobusy MHD.  Zatím to nejde.  Jestli je to kvůli bezpečnosti, nebo proto, že v některých případech (například při propojení od Strakonické na Prahu 6) jsou zdržení větší, než když jedete metrem a tramvají je otázkou. Ale  politici se  touto otázkou i zabývají.  Jasné je, bude-li provoz plynulý, pak se doprava autobusem přes tunely výrazně zkrátí. Ostatně  příklad v Praze už je od roku 2010. Linka autobusu 125 Spojující Smíchov a Jižní Město je jednou z nejoblíbenějších. Jde sice po okruhu, ale tam, kde tunely nejsou. VNyní se hovoří o nové lince 126, která by spojila Na Knížecí a Vítězné náměstí případně arianta číslo s Hradčanskou. Mohla by se i upravit linka 147. Zdrojem je náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice Zelení).

 

Vše souvisí se vším

Nedokončený Městská okruh devastuje také Prahu 6  doprava v okolí nájezdů a výjezdů do Blanky je děsivá. Ale doprava ani tak nebpochází z Blanky ale z míst, kde chybí jiný okruh ten dálniční (te´d se hovoří hodně o stavbě 511 na jihu) ale v Praze 6 jsou to stavby v oblasti Suchdola a dalších okrajových částí Prahy 6. A tak možná dojde k tomu, že Praha 6 začne příjezdové komunikace od Prahy  tedy na své území, dočasně uzavírat, jak se to občas děje například při výjezdech a vjezdech z a do Blanky. Na hlavních příjezdových komunikacích  by tedy vznikly semafory, které by byly koordinovány s tím, jak houstne provoz  u Blanky v Praze 6. Tzv. světelné závory budou asi hodně nepopulární pro ty, kteří přijíždějí do Prahy, ale jsou  ve své podstatě jedním z mála řešení. „Naší primární snahou je ochránit obyvatele Prahy 6, kterým kolony aut čekající před vjezdem do tunelu svými výfuky zamořují vzduch pod okny. Magistrát nám zatím žádné řešení nenabízí,“ říká místostarostka Prahy 6 Eva Smutná (TOP 09). Takže se ukazuje, že dokončení okruhu kolem Prahy (známe pod označeními SOKP, silniční okruh, dálniční okruh, zúžene i stavba 511) vlastně ovlivňuje i Městská okruh, tedy vše kolem Blanky a Vlasty.

 

Holešovičky pod zem

„Naše městská část požaduje, aby plánované zahloubení ulice V Holešovičkách bylo realizováno bez zbytečných administrativních průtahů v nejbližším možném termínu. V této ulici totiž po otevření tunelového komplexu Blanka v září minulého roku výrazně narostla intenzita dopravy.  Například v březnu 2015 projelo touto komunikací 64 tisíc vozidel a v březnu 2016 jejich počet narostl až na 84 tisíc,“ uvedl radní Prahy 8 Karel Šašek (ČSSD).  Radnice  Prahy 8 požaduje, aby realizace této stavby nebyla vázána na uskutečnění jiných dopravních staveb tedy na to, až se začne stavět Vlasta.  To se asi nepodaří, ale v souvislosti s nynějším stavem by se Holešovičky  pod zem snad dostanou.

Blanka a ani Vlasta tu nejsou samy, po velkých volbách, které přinesly některá překvapení se možná začne cosi dít i kolem dobudování SOKP tedy silničního okruhu kolem Prahy. Jen doufejme, že se nebude hledat jiná cesta, takový „Duál na silničním okruhu“ by asi zamotal hlavu nejen Praze, ale i Středočechům a posunul by dokončení okruhu do skutečného nedohledna. Silniční okruh totiž není dokončen nejen na jihu - stavba  511 a navazující, ale také na severu - stavby 518, 519, 520 a navazující.   

 Co se bude stavět?

Trasa, které se zakázka týká a kterou preferují ČSSD a ANO, se skládá ze tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde mají být dva tunely. Druhý úsek mezi Balabenkou a Štěrboholskou by měl jeden tunel a třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam by tunel měřil 865 metrů. Pokud město ve finále zvolí tuto variantu, v ideálním případě by mělo v roce 2021 získat územní rozhodnutí a v roce 2023 stavební povolení a také výběr dodavatele. Příští rok by už měly začít průzkumné práce.

Tunel Blanka snížil dopravní zátěž

Nechtěná Blanka , stále kritizovaná ukázala, že snížila dopravní zátěž v některých částech města, jinde, je ale zvýšila, proto je nutné kruh dobudovat. Blankou projede v průměru 82 tisíc vozidel denně (od začátku provozu asi 65 milionů aut) nestala se ani jediná smrtelná nehoda. Statistiky obecně ukazují, že bezpečnost provozu je v tunelech 3x vyšší než na běžné komunikaci. Jak ukazují statistiky TSK Praha nehodovost v Blance výrazně nižší. V Blance je to 0,6 nehod na jeden milion ujetých kilometrů Průměr v Praze je 3,3 nehod na povrchu. Za celou dobu provozu se v tunelu stalo pouhých 135 nehod (plechy). 
 

Box 3 Jak Blanka ovlivnila dopravní zátěž

Ke značnému snížení intenzit provozu došlo o 40% v ulici Veletržní, o 35% v ulici Milady Horákové, o 24% v ulici Kapitána Jaroše a o 13% na magistrále.
Ovšem čísla nejsou jen pozitivní. A kde se zátěž zvýšila? Např. o 23% v ulici v Holešovičkách a o 43% v ulici Patočkova a o 9% v ulici Dobříšská.

Co je Městský okruh

Říká se mu také  vnitřní okruh V provozu je část v úseku od Pelc-Tyrolky přes tunely  Blanka směr do Praha 6 a 5 a dále Strahovský tunel a Mrázovka vede pak dále k Barrandovskému mostu a Jižní spojle. Na východě Prahy končí Štěrboholskou radiálou. Buduje se od 80. let, poslední část  - Blanka, byla uvedena do provozu  v roce 2015, tedy čtyři roky po termínu.

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Dana Batulková a Monika Zoubková Zdroj TV Prima

Dana Batulková a Monika Zoubková si odseděly hodiny v maskérně

Vydáno 17.2.2019

Herečky Danu Batulkovou a Moniku Zoubkovou čekala před nástupem na natáčení seriálu Černé vdovy pěkně dlouhá zastávka v maskérně. Než totiž mohly vyjít před kameru, musely si nechat pořádně sáhnout na vlasy. Obě tak okusily proměnu, kterou ještě nezažily.

Ilustrační foto Essenté

Soutěž Naší Prahy: Kosmetika Essenté dobývá svět. Proč si ji oblíbíte?

Vydáno 14.2.2019

Za vším hledej ženu. Naše Praha našla Denisu Jasinskou, která vyrábí špičkovou českou kosmetiku Essenté. Začínala sice před více než 20 lety jako zdravotní sestra, pak ale nastoupila do kosmetické firmy, kterou si nakonec odkoupila.

výstava Indiáni

Výstava Indiáni pomalu končí. Byli jste se podívat?

Vydáno 13.2.2019

Už jste viděli výstavu Indiáni? V únoru máte poslední možnost shlédnout ji celou! Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Betlémské náměstí 1

AKTUALIZOVÁNO
21.11.2017 0:00
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:21.11.2017 0:00
  • Autor:Oskar Kuptik
  • Rubrika:Zprávy
  • Lokalita:Naše Praha
Oskar Kuptik
1GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
Akce v CČM

Zapomeňte na stres a užijte si předvánoční období v Centru Černý Most

Jsou Vánoce vaším nejoblíbenějším obdobím roku, anebo je kvůli stresu, jenž jim v dnešní době často předchází, vnímáte spíše s rezervou a obavami? V obou případech nabízí perfektní řešení Centrum Černý Most. Pro letošek totiž připravilo program ve znamení adventních tradic, stejně jako služeb ušitých na míru všem, kteří si přejí zvládnout přípravy na zimní svátky především v klidu a maximálním pohodlí.

Do Anglie nebo na Maltu

Chcete, aby vaše dítě plynně mluvilo anglicky?

Určitě chcete a přemýšlíte, jak zlepšit jazykové znalosti vašeho syna nebo dcery. Angličtinu by přece každý student měl solidně zvládnout na střední škole, a k tomu ještě další jazyk na úrovni aspoň B1. Na vysoké už na studium jazyků moc času nebude!

Všechny filmy uváděné v letním UPC MAX kině doplní autogramiády jeho autorů nebo herců.

Centrum Černý Most otevře letní kino s projekcemi nejlepších českých filmů zdarma!

Letošní prázdniny se v Centru Černý Most ponesou na filmové vlně. Na jeho střeše bude každý čtvrtek mezi 23. červnem a 25. srpnem diváky vítat letní UPC MAX kino, které vždy od 21 hodin zdarma postupně promítne desítku vybraných českých snímku.

Šedý zákal nelze odstranit žádnými léky ani brýlemi.

K šedému zákalu směřujeme všichni

Šedy zákal neboli katarakta je oční onemocnění, při kterém dochází k zakalení čiré lidské oční čočky. Toto zakalení brání průchodu světelných paprsků na sítnici, a člověk si tak při-padá, jako by viděl přes mlhu. Jedná se o časté oční onemocnění, které komplikuje život řadě lidí, přitom se dá jednoduše vyřešit.

Laserovou operaci lidé nejčastěji podstupují kvůli odstranění dioptrií

Odhodit brýle i v pokročilém věku dnes máme na dosah ruky

Společně se šedým zákalem mají pacienti jedinečnou možnost se zbavit i závislosti na brýlích, a to díky multifokálním nitroočním čočkám. O tom, proč by lidé měli do svého zraku investovat, jsme se bavili s Adamem Janekem, ředitelem Očního centra Praha.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Praha

  • Kalendář akcí
  • Infoservis

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
  GoPay.cz