Ve dvou tramvajích 15T (na lince 18, ev. č. 9237 a 9224 ) a jednom autobusu SOR NB 12D je v běžném provozu v pražské MHD ověřovat účinek látek po dobu následujících 14 dnů. Oba přípravky využívající nejmodernější trendy v nanotechnologii mají zdravotní atesty Státního zdravotního ústavu a splňují nejen příslušné české státní, ale i evropské normy. DPP po 14 dnech vyhodnotí na základě mikrobiologické analýzy jejich účinnost, a pokud se potvrdí jejich dlouhodobý baktericidní a virucidní účinek, bude usilovat o aplikaci přípravků ve své flotile vozů. I přes vyšší jednotkové náklady na m2 by to přineslo výrazné zefektivnění úklidu autobusů, tramvají i souprav metra, snížení používání konvenčních chemikálií, dlouhodobější dezinfekční účinek a v konečném důsledku další zvýšení úrovně pražské MHD.
Oba nové přípravky mají atesty účinnosti 21 dnů, zatímco účinnost běžných mycích či dezinfekčních prostředků je v řádu desítek minut nebo hodin. Jsou širokospektrální, likvidují bakteriální patogeny jako např. Escheria coli, Salmonella typhimurium, Stapylococcus aureus, Streptococcus pyogenes, bakterie angíny či tuberkulózy, kvasinky (např. Candida albicans) a plísně, v případě přípravku PolyHMG také viry. Princip jejich fungování je obdobný: po nanesení vytvoří ultratenkou neviditelnou hydrofobní vrstvu, která povrch chrání proti usazování minerálních či vápenatých povlaků, vodní rzi a se samočistícím efektem na principu lotosového kvetu. Vrstva je také antibakteriální, resp. antivirová, tj. znemožňuje život mikroorganizmům.
Jejich výhodou kromě účinnosti, efektivity a trvanlivosti je nehořlavost, stabilnost, dobrá rozpustnost ve vodě i alkoholu, bezbarvost, jsou bez vůně, neohrožují zdraví či bezpečí lidí, zvířat ani rostlin, nedráždí oči, sliznice ani nezpůsobují alergie, neztrácí své vlastnosti včetně biocidních při nízkých (do 0°C) ani vysokých teplotách (do 100°C), nepoškozují žádné materiály, nejsou korozivní, neobsahují alkohol, ani aldehydy či fenoly a v neposlední řadě jsou biologicky odbouratelné.
„Chci, aby Dopravní podnik byl vlajkovou lodi mezi dopravními podniky v České republice jak v komfortu a dostupnosti dopravy, ale v testování a využívají moderních technologií, které nabízí 21. století. Moderní technologie vznikají na poli různých odvětví včetně úklidu a antibakteriálních přípravků. Ty teď budeme testovat v Praze,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Smart MHD neznamená orientovat se pouze na nejnovější IT technologie nebo typy dopravy, ale také aplikovat nejmodernější poznatky v dalších důležitých oblastech – např. v údržbě a úklidu. Ostatně dezinfekce nebo dodržování důkladné a správné hygieny patří v těchto dnech mezi nejskloňovanější slova. Našim cílem je mít smart MHD ve všech ohledech, včetně úklidu a dezinfekce. Vytvořením příjemného, čistého a po všech stránkách bezpečného prostředí zvýšíme komfort současným cestujícím a můžeme do MHD přitáhnout i ty obyvatele, kteří na ni stále hledí skrz prsty,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodal: „Proto jsme se rozhodli otestovat nejnovější trendy v oblasti úklidu a dezinfekce také v Praze. Pokud se potvrdí deklarovaná účinnost přípravků, rádi bychom je aplikovali v rámci našeho vozového parku. Kromě pozitivního efektu pro cestující i naše zaměstnance to může výrazně zefektivnit a zjednodušit úklid a čištění interiérů, zvýšit dezinfekční účinek a v konečném důsledku i snížit náklady.“
Před aplikací ochranných nanopolymerů DPP nejdříve provedl stěry z interiérů autobusu i tramvaje, které poslouží k mikrobiologickému rozboru. Po dvou týdnech v běžném provozu s aplikovanou antibakteriální a antivirovou vrstvou nechá DPP udělat další stěry a rozbor na koncentraci a složení mikroorganizmů. Výsledky obou stěrů budou sloužit k vyhodnocení deklarované účinnosti přípravků v běžném provozu.
Před nanesením samotné nanopolymerové vrstvy je nutné všechny plochy interiéru důkladně odmastit, ideálně dvakrát po sobě. Antibakteriální a antivirový přípravek se pak nanáší ve dvou vrstvách stříkací pistolí a po povrchu roztírá houbičkou křížovým způsobem, aby nezůstalo žádné místo bez ošetření. K polymerizace dochází přibližně do půlhodiny. Průměrná výnosnost jednoho litru přípravku je 60 – 75 m2, přičemž aplikovatelná plocha standardního 12 metrového autobusu je zhruba 105 m2, u tramvaje 15T je to pak přibližně 217 m2. Například pouze na jednorázovou dezinfekci všech tramvají 15T by tak DPP potřeboval téměř 1 810 litrů přípravku.