Jan Bělohubý
Trend magistrátních zákazů zesiluje. Řídí se ne realitou natož kompromisem, ale ideologií světa bez automobilů – auto je synonymum vesmírného zla! To lze komentovat jen takto: A bude p mnoho hůř! Na druhou stranu Praha má prostě to, co si její občané zvolili. Řada našich čtenářů (a Naše Praha rozšiřuje co 14 dnů téměř půl milionu výtisků) se už nyní chytá za vlasy a s prozřením tvrdí, že tuhle partičku partají už na magistrát nikdy nezvolí. Není divu – ani jedna z vládnoucích stran (zopakujme si je jejich názvy – Piráti, Praha sobě a Spojené síly pro Prahu -TOP 09, STAN a KDU-ČSL) neměla v programu „zpomalíme Prahu“, nikdo nehlásal „zakážeme nebo zhoršíme řidičům vjezd sem a sem“, či „uzavřeme Pražanům 90 % ulic města“, protože neexistuje možnost za jeden poplatek zaparkovat jinde než ve své městské části. Město úpí pod dopravními restrikcemi a zákazy a nespokojenost Pražanů bobtná jak kaše z Hrnečku, vař! Zvláště když se vyhazují desítky milionů za různé studie všeho možného (především cyklostezek, variantních a dříve zamítnutých tras okruhu) a nemáme nové parkovací domy ani záchytná parkoviště, není hotový městský okruh, o obchvatu nemluvě, ulice i chodníky jsou plné děr, zhoršila se čistota ve městě, a jak vidíte nejen z bulvárního tisku, zvýšila se také i kriminalita.
Síla při „velkovýrobě“ BUS pruhů
Vraťme se ale k dopravě. Mnoho Pražanů využívá hromadnou dopravu, což je jistě chvályhodné, a již v minulosti byly proto zavedeny speciální pruhy pro autobusy. Někde pomohou, ale ne všude. Třeba i přes protesty Prahy 6 chce magistrát ještě víc ucpat Patočkovu. Rozhodli se totiž, že jednu z tepen do Blanky zúží. Místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS) říká: „Dělá si z nás magistrát blázny? Patočkova je jednou z nejvytíženějších komunikací v hlavním městě. Jakékoliv zúžení této čtyřproudovky se podepíše na dalším čekání v už teď nesnesitelných kolonách. A tento nesmysl právě realizuje Magistrát HLMP instalací city bloků, balisetů a dopravního značení, které dva pruhy svádí do jednoho. I laikovi je jasné, že to povede k dalšímu zahuštění dopravy, hlavně na Ořechovce, která je už nyní nadměrně zatížená. I přes všechny výzvy, vyhlášení dopravní nouze a odpor celého zastupitelstva naší městské části činí pan pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) něco, co opět přinese zhoršení průjezdnosti městem. Opětovně tedy vyzývám město: začněte s dostavbou vnitřního a vnějšího okruhu, řešte situaci koncepčně a vždy v součinnosti s dotčenou městskou částí! Jak je vidět, pane radní, Prahu 6 neznáte, problémy místních rezidentů vás pravděpodobně nezajímají, a přesto se proti vůli místních rozhodujete dopravní situaci takovým způsobem ovlivnit k horšímu. Veřejně proti tomuto záměru protestuji, je vidět, že vás naši občané nezajímají! Jestli vás to zvedlo ze židle tak jako mě, tak pište přímo panu Scheinherrovi na Adam.Scheinherr@praha.eu a dejte mu vědět, že toto řešení je naprosto přes čáru!“ (konec citace). S vyhrazenými pruhy pro BUSy, které magistrát tlačí, je to mnohde stejné. V Praze 10 se koaliční ODS také ohradila proti dalším omezením pro řidiče. „Návrh na uzavření jednoho z pruhů na Bohdalecké směrem od Slavie jenom pro autobusy musel vymyslet někdo, kdo tam v posledních 10 letech nikdy nejel. Za Prahu 10 jsme se na dopravní komisi (je v ní i většina opozice) všichni shodli: na základě jednomyslně odsouhlaseného stanoviska naše komise nepodporuje zavedení vyhrazených pruhů na Bohdalecké a Bělocerkevské ulici,“ popsal trefně situaci místostarosta s gescí dopravy Filip Humplík (ODS). Ve Vršovicích by měl pruh přibýt v Bělocerkevské ve směru do Ruské. Mezi hrozící návrhy patří i Bělohorská (P6) mezi Tomanovou a Říčanovou dokonce v obou směrech, a mnoho dalších. V Praze je již asi 38 kilometrů (!) pruhů pro autobusy a přes 190 křižovatek, kde mají spoje MHD přednost. A mnohde se malují pruhy pro chodce, po kterých skoro nikdo nejezdí.
-Prahou rezonuje trend poslední doby – ideové restrikce a zákazy –
Mýto a okruh: Slušná ostuda pro TOP 09 a STAN
Českému rozhlasu oznámil z rozpočtu placený nový šéf komise pro udržitelnou energii a klima Martin Bursík, že „nově teď bude bojovat“, aby z Prahy mizela auta se spalovacím motorem. „Pokud má teď Pražan automobil se spalovacím motorem, tak by měl být jeho poslední,“ řekl Martin Bursík (LES), ve volbách nezvolený a dosazený pražskou TOP 09/STAN, přesto ve významné funkci ovlivňující i dopravu.
„Pokud vjíždím do centra ve špičce, měl bych platit více. Pokud mimo špičku, měl bych platit méně. Mám-li vozidlo, které je bezemisní, tedy třeba elektromobil, nezaplatím nic. Mám-li vysokoemisní, zaplatím hodně,“ řekl Petr Hlubuček (STAN v koalici s TOP 09 a lidovci). (Pozn. redakce: elektromobil rozhodně není bezemisní, protože výroba elektřiny je jen z 10 % obnovitelná ale ze 45 %z uhlí a tím velmi neekologická, uhlí dojde u nás až za desítky let).
„Chtěl bych uklidnit všechny Pražany, že zavedení mýta za vjezd do Prahy není na pořadu dne. Respektuji názor náměstka Petra Hlubučka, TOP 09 ale po celou dobu jasně říká, že dokud řidiči nebudou mít možnost objet Prahu po okruhu, není možné zavádět mýto ani žádná jiná podobná opatření. Nadále platí, že co nejrychlejší dokončení vnitřního i vnějšího okruhu je pro nás prioritou.“ Jiří Pospíšil, předseda TOP 09, což naznačuje, že levá ruka neví, co dělá pravá.
„Tolik asi k pokusu zavést mýto: Je až zarážející, že výběr mýta navrhuje stejný člověk, který na druhé straně hlasuje proti stávajícímu trasování severní části pražského okruhu (úseky 518 a 519). Pro ty co neví, dodám, že náměstek Hlubuček je v rámci nového trendu magistrátní (ne)kumulace funkcí zároveň starostou dotčené městské části Praha-Lysolaje. Diskutovat o střetu zájmů v tomto případě je asi zbytečné… Koaliční politici s takovým návrhem měli přijít už před volbami. Tehdy ani jeden z politických subjektů o regulaci v souvislosti s klimatickými změnami nehovořil. Neviděl jsem pana Hlubučka (TOP 09/STAN pozn. redakce), že by pracoval na dostavbě okruhů. Dokud nebude dohoda o tom, kdy započne jejich stavba, je tato regulace bezpředmětná,“ dodává opoziční zastupitel na magistrátu a místostarosta Prahy 6 Tomáš Portlík (ODS).
„Nepředpokládám, že bychom mohli zavést mýto před dokončením například klíčového úseku 511 Pražského okruhu (pozn. red.: úsek, který spojuje D1 a D11). Řidiči musí mít šanci Prahu objet. Je také důležité provést potřebné legislativní změny, abychom mohli výnosy z mýtného systému skutečně reinvestovat v čistější dopravě v Praze,” vysvětlil korektně kompetentní pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), který jak se zdá o aktivitách mimoresortního náměstka za TOP/STAN vůbec nevěděl.
„Zavedení mýta není v tomto volebním období určitě na stole. Konkrétní plán prezentovaný náměstkem pro životní prostředí a bezpečnost Hlubučkem (STAN) nebyl koaličně projednán,” férově potvrdil podivné fígle primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Volební heslo: „Zpomalíme Prahu!“
Koalice vládnoucí magistrátu řidičům vzkazuje: „Už se budete i na magistrále jen ploužit!“ Ze 70 zpomalit na 50 km/h na ní magistrát nařídil nově a bez upozornění. „Sledujeme dopravní chaos a absolutní rezignaci na jakoukoliv koordinaci. Očekával bych, že pokud město řídí odborníci, jak o sobě Piráti s oblibou tvrdí, bude se situace postupně lepšit, realita je ale bohužel přesně opačná,“ říká opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO).
‚Na Modřanské snížili rychlost. Značka povolující 70 km/h už zmizela i z úseku od ulice Na Floře až po křižovatku s Čs. exilu na Modřanské v Praze 4. Ve směru z centra se 70kou ještě smí až od ulice U Čokoládoven. Na 50 km/h klesla rychlost v Liberecké ulici ve směru jízdy do ulice v Holešovičkách a najdeme další a další případy. Žel o změně rychlosti často neinformuje dopravní značení, byť to šoféry nezbavuje odpovědnosti. „V těchto místech probíhá namátkové měření rychlosti,“ upozornila mluvčí policejního prezídia Eva Kropáčová.
„Současný chaos v dopravě, nelogické snižování rychlosti na magistrále motivované pouze skrytým výběrem pokut a snahy o zavedení mýtného na nedokončeném městském okruhu mezi taková opatření rozhodně nepatří. Praha potřebuje dobrou správu a ne Pirátské experimenty,“ uvedla opoziční pražská zastupitelka a 1. místopředsedkyně strany Alexandra Udženija (ODS).
„Neznám řidiče, co by jel dobrovolně po magistrále, pokud existuje i jiná varianta. Dokud nemáme dostavěné okruhy kolem Prahy a kolem centra, měl by magistrát průjezdnost centra zlepšovat, ne snižovat maximální rychlost. To se za mě moc nepovedlo,“ uvedl opoziční pražský zastupitel a poslanec Patrik Nacher (ANO 2011).