Oskar Kuptík
Metro D by tak mělo měřit v první fázi výstavby 900 metrů! Všichni jsou ale optimisté. Jak primátorka Adriana Krnáčová (ANO), tak její náměstek Petr Dolínek (ČSSD), tak šéf dopravního podniku Martin Gillar. Doufají, že ještě dřív než se dostaví metro do Olbrachtovy ulice se podstatné problémy kolem pozemků vyřeší. Kvůli fondům EU musí být první úsek lhostejno jak dlouhý hotov a v provozu nejpozději do roku 2023, jinak Praha přijde o peníze. Pomalý výkup pozemků zbrzdil výstavbu metra, primátorka Adriana Krnáčová opět hledala ve slovníku silných slov, aby je mohla odeslat na adresu těch, kdo před ní nic nečinil. „O výkup pozemku se posledních 20 let nikdo nestaral, doknce se některé i prodávaly,“ uvedla.
Těžké jednání o pozemcích
O tom, že město zaspalo při jednáních o výkupu pozemků na metro D je více než jasné, na druhé straně je také třeba připomenout, že v některých případech byly požadavky až nemístné. Například TJ Pankrác chtěla podle slov M. Gillara za uvolnění pozemků pro stavbu postavit nový areál, který by deset let využívala, a po té co stavba skončí, rekonstrukci stávajícího areálu na původním místě a dalších 30 milionů odškodného. DPP se rozhodl vyhnout se tomuto požadavku tím, že vybuduje staveniště na svých pozemcích a díly razícího štítu doveze do budovaného tunelu upravenými výtahy.
Rozhořčená opozice
Poněkud zvláštní je, že o výstavbě metra D ví veřejnost mnohdy díky médiím více, než samotní zastupitelé Prahy. Alespoň tak to prezentovala opozice na posledním zastupitelstvu „Je pro mě nepřijatelné, aby se zastupitelé o této klíčové stavbě dozvídali z médií,“ řekl zastupitel Jiří Nouza (TOP 09), když podpořil zařazení bodu informace o metru D na pořad jednání zastupitelstva. Návrh podpořený celou opozicí sice neprošel, ale náměstek primátorky Petr Dolínek slíbil, že nechá udělat pro zastupitele podrobnou „nalejvárnu“, které se účastní i ředitel DPP. Opoziční pirát Mikuláš Ferjenčík řekl, že by byl spokojen, kdyby před tím nedostali poměrně podrobné informace novináři.
Téměř jediná možná varianta
Postavení úseku metra D Pankrác Olbrachtova je v tuto chvíli zřejmě téměř jediná možná varianta. Se stavbou by se mělo začít už v létě příštího roku a to dodatečným geologickým průzkumem, což příznejme si otevřeně není ještě stavba. Při průzkumu ale vznikne šachta pro zařízení, kterým se do hlubin Pankrácké pláně postěhuje razící štít, jež by měl vyrazit směr Olbrachtova a pak dál směr Písnice, tedy přesněji zatím „jen“ do stanice Nové Dvory. Vše záleží na tom, jak dopadnou jednání s majiteli pozemků u Krčského zámku a nemocnice Krč.
Skleněný tubus je možná jen chiméra
Jednou z překážek v jednání je i plánovaný skleněný tubus, který by měl vést nad rybníkem u Krčského zámečku. Je pochopitelné, že se to majitelům nelíbí a je možné, že to je jedna z velkých překážek dohody. Jestli se podaří dohodnout se s těmito majiteli, pak by se skutečně mohlo stavět dál. Adriana Krnáčová deklarovala, že se chce dohodnout tak, aby vše dopadlo výhodně pro obě strany. A co se stane, když k dohodě nedojde?
Bude dřív metro na Mírák?
Ředitel DPP Martin Gillar uvedl, že když se budou jednání o krčských pozemcích protahovat, lze metro razit také směrem na náměstí Míru, kde by metro D má mít po Písnici druhou konečnou. Nutné podotknout, že daleko důležitější je ale stavba metra mezi Písnicí a Pankrácí a to jak pro Pražany, tak pro Středočechy dojíždějí z Benešovska a vlastně z celého jihovýchodu. Jde o dynamicky se rozvíjející oblast, kde každoročně roste počet obyvatel o tisíce.
A vypadat?
Těžko říci jak bude metro vypadat, protože všechny dosud zveřejněné vizualizace především povrchových stanic blíže k centru už neplatí. Jediné co je jisté, že stanice v podzemí budou přibližně stejnél. Metro je totiž plánováno jako automatické, tedy bez řidiče. První dokončená část tedy bude i jakýmsi testem metra v automatickém režimu. „Metra bez řidičů už ve světě spolehlivě jezdí, je to trend, který se uplatnuje i u železnice,“ uvedl Martin Gillar. Má to ale háček, česká legislativa zatím s takovou variantou nepočítá. „Proto bude Praha iniciovat změnu drážního zákona,“ potvrdil Martin Gillar.
Developeři nejsou nepřátelé
DPP a hlavní město Praha začalo jednat z developery a majiteli pozemků také o tom, jak by stanice mohly vypadat. „Developery nepovažujeme za zlo, naopak, jde nám o partnerství a požádali jsme je o to, aby spolu s Prahou uvažovali o možné spolupráci v oblasti stavby stanic metra,“ uvedla Adriana Krnáčová. Vzorem by mohla být například stanice metra Národní, která je zakryta novou budovou Quadria.
Metro D v číslech
První úsek trasy D (I.D) má délku 10,6 km a 10 stanic – Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Odhadovaná kapacita je 350 tisíc cestujících denně. Má přispět ke snížení počtu cestujících na lince C a být alternativou pro případné výpadky či opravy Nuselského tunelu. Původně plánovaná první část Pankrác – Nové Dvory má mít délku 4,1 km, 5 stanic, a už letos se měla stavět s tím, že dokončená měla být v roce 2022.